Mustasch Latest Version Of The Thruth

Regain Records / Suburban

Website : Mustasch

Het Zweedse Mustasch werd opgericht in 1997, waarop in de herfst van 1998 de eerste demo van de band werd opgenomen op de Mustasch Farm op het eiland Orust, waar enkele leden van de band op dat moment wonen. Deze eerste demo opnamen belanden op diversen singles en verzamelaars waarop de band al snel werd opgepikt door EMI Music Zweden waarop begin 2001 de EP ‘The True Sound Of The New West’ uitkwam. Het debuutalbum ‘Above All’ dat in 2002 werd uitgebracht stond maar liefst 17 weken in de Zweedse top 40 waarop de band uitgebreid door Scandinavië en Duitsland toerde met o.a. Gluecifer en Rose Tattoo. Met producer Jacob Hellner (Rammstein, Clawfinger) werd in 2003 het derde album ‘Ratsafari’ opgenomen, opnieuw werd er veel getoerd. No geen jaar later duikt de band opnieuw de oefenstudio in en in juni 2005 komt het album ‘Powerhouse’ uit waarop het contract met EMI is afgelopen. Inmiddels is de band dan ook opgepikt door Regain Records, maar alvorens dat deze deal rond was bracht de band in 2006 in eigen beheer de EP ‘Parasite!’ uit.

Ook het nieuwe album ‘Latest Version Of The Truth‘ staat weer vol met een energieke mix van rock n’roll, stoner rock en zeventiger jaren heavy metal die in het straatje ligt van bands zoals Black Sabbath, Danzig en het ter ziele gegane My Sister’s Machine. Wat verder opvalt, is het stemgeluid van zanger Ralf Gyllenhammar dat nogal aan Ian Astbury van The Cult doen denken, maar dit is totaal niet storend en past erg goed bij de sound van de band. Luister maar eens naar de sterke songs zoals opener “In The Night” of de stampende eerste single “Double Nature” voorzien van enkele symfonische invloeden compleet met strijkers. Het mooie instrumentale en van strijkers voorziene “Scyphozoa“ vormt een aangenaam rustpuntje op het album. Verdere uitschieters zijn dan nog de songs “Bring Me Everyone”, dat voorzien is van de nodige groove en het sterke “I Am Not Aggressive” en dan hebben we het nog niet eens over het afsluitende ruim negen minuten durende “The End” gehad, met heavy gitaarriffs, akoestische gedeeltes en enkele orkestrale stukken, wat een geweldige song.

De loeizware, krachtige groovy riffs en de strakke ritmesectie vormen samen met de rauwe melodieuze zang een zeer sterk album en kan mijn inziens tot het beste werk tot nu toe worden gerekend, de band is dan ook klaar voor een internationale doorbraak. Het nieuwe album zal vanaf 21 mei verkrijgbaar zijn via Regain Records en werd opgenomen onder leiding van Tobias Lindell in de Bohus Sound Studios en gemasterd door Vlado Meller (Audioslave, Metallica, Slayer) in de Sony Music Studios te New York. Dit album is dan ook een aanrader voor fans voor het betere rock n’roll, stoner rock en heavy metal werk, klasse!!!

84/100

01. In The Night
02. Double Nature