Moonspell Under Satanae

Steamhammer / SPV

Website: Moonspell

De laatste tijd wordt het bijna gebruikelijk dat bands bezig zijn met hun oudste nummers opnieuw te spelen en tevens weer te releasen op hun nieuwe cd. Zo ook bij Moonspell. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Sodom (The Final Sign Of Evil) of Destruction (Thrash Anthems) heeft Moonspell niet hun eerste EP compleet gemaakt, of hun grootste hits van een nieuw jasje voorzien. Nee, de Portugese jongens waren slimmer en hebben besloten om alle nummers die voor 'Wolfheart' (de eerste Moonspell cd) waren geschreven weer compleet opnieuw op te nemen. Dan hebben we het over de twee EP's, 'Under the Moonspell' en 'Anno Satanae', en tevens zijn ze nog verder terug in de tijd gegaan. Voordat Moonspell de bandnaam had aangenomen speelde ze eerst onder de noemer van Morbid God. Uit die periode is dan ook het nummer 'Serpent Angel' afkomstig, wat de afsluiter is op deze nieuwe plaat. Het enige nummer dat niet opnieuw opgenomen is, is het afsluitnummer van de 'Under The Moonspell' demo: Chorai Lusitânia! (Epilogus/Incantatam Maresia). Waarom dit nummer niet, en de rest wel is voor mij een vraag en voor de jongens van Moonspell een weet, verder zijn alle songs onder handen genomen door Tue Madsen in zijn Antfarm studio.

Tijdens de demo-versies speelde Moonspell nog een soort folk black metal hoewel het ook wel omschreven wordt als Dark Metal. Belangrijkste reden voor de band was dan ook om de duistere sfeer van het demo-materiaal te behouden. Maar niettemin zijn er toch wel een aantal verschillen te vinden. Vergeleken met de originele demo's is er zeker op geluidstechnisch gebied een enorme vooruitgang geboekt. Instrumenten klinken een stuk duidelijker met als vooral grote verschil dat het toetsengebruik een stuk minder hard in de mix staat. Ook valt op dat meneer Ribeiro niet de originele black metal vocals compleet imiteert, maar meer gebruik maakt van zijn stem zoals hij dat heden ten dagen doet in de band. Dit heeft juist een positief effect op de composities. Verlies van een origineel gevoel is dan ook niet bepaald te merken.

Juist de nieuwe productie en aanpak versterkt daarmee de kracht van de nummers, die duidelijk goed in elkaar steken. Met de extra’s in de vorm van 'Serpent Angel' is deze plaat een aanrader voor mensen die het demo-materiaal nog niet hadden. Misschien dat fans van het eerste uur het niks vinden dat de demo's opnieuw opgenomen zijn, met nog nieuwe arrangementen erbij bovendien. Maar persoonlijk denk ik dat het een goede stap voor Moonspell is. Het blijft nog steeds dezelfde duistere muziek, beter geproduceerd, uitdagender gemaakt. Wie kan daar nou problemen mee hebben? (Thomas van Golen)

Moonspell are:
Fernando Ribeiro – Vocals
Mike Gaspar – Drums