Michael Lee Firkins Black Light Sonatas

Magnatude Records

Website: Michael Lee Firkins

Vanaf 23 oktober zal het nieuwe album van gitarist Micheal Lee Firkins in de winkels liggen en heeft de titel ‘Black Light Sonatas’ meegekregen. De zeer begenadigd gitarist Micheal Lee Firkins bracht in 1990 zijn eerste album uit, met deze release wist hij vele prijzen in de wacht te slepen, waaronder in Nederland een Edison award. Hierop bracht de heer Firkens nog een aantal zeer degelijke albums uit zoals ‘Chapter 11’, ‘Cactus Cruzz’ en het cover album ‘Decomposition’ en werd hij meerdere malen verkozen tot beste nieuwe talent. In het blad Guitar Magazine wordt Michael omschreven als “One of the best guitarists you’ve never heard of”. Verder detail is dat Michael zonder een plectrum te gebruiken zijn gitaar bespeeld.

Het nieuwe album staat ook ditmaal weer vol met instrumentale rock songs waar de voorliefde van jazz, blues, fusion en steelguitar zeer duidelijk aanwezig zijn, mede hierdoor heeft het album een zeer fris en afwisselend geluid meegekregen. De song op het album zijn verder zeer afwisselend en omdat er slechts een negental songs op het album staan met een totale tijdsduur van net iets meer dan drie kwartier is het album er een geworden dat zeer goed luisterbaar is. Verder komen we op het album ook de uit 1939 stammende Leadbelly cover “Black Betty” tegen (de song werd vele jaren later ook nog eens zeer succesvol gecoverd door de rockband Ram Jam). Dit is overigens de enige song op het album waar we ook van de zangkwaliteiten van Michael kunnen genieten. Op dit album wordt de heer Firkens bijgestaan door onder andere Thomas Pridgen (The Mars Volta) en Michael Bland (Prince) op drums en Kai Eckhardt op bassgitaar.

Met ‘Black Light Sonatas’ heeft Michael Lee Firkins opnieuw een uitstekend instrumentaal album afgeleverd dat voorzien is van een redelijk eigen geluid door de aparte techniek die Michael gebruikt. Echter de doorgewinterde metalfan zal met dit album niet veel kunnen beginnen, verwacht dan ook geen scheurende gitaarpartijen en heavy riffs. Fans van het betere bluesy en funky gitaarwerk moeten dit album zeker eens de kans geven.

01. One Big Punch (Crying Stacks)
02. Two Guns Left
03. Black Betty