Messiah's Kiss Dragonheart

Steamhammer / SPV

Website : Messiah's Kiss

Het Duitse Messiah’s Kiss timmert al sinds 2001 aan de weg en bracht in 2002 het debuutalbum ‘Prayer For The Dying’ uit dat in de pers op uitstekende kritieken kon rekenen. De band kreeg hierdoor de gelegenheid om op het prestigieuze Wacken Open Air te spelen en toerde de band door Europa in het voorprogramma van Doro Pesch. In 2004 zag de opvolger ‘Metal’ het levenlicht, waarop voor het eerst de hulp werd ingeroepen van producer Nikolo Kotzev (Brazen Abbot, Nostradamus) De ingezette stijl van snelle gitaarpartijen, stuwende bassritmes en snelle drumloopjes van het debuutalbum worden hierop voortgezet.

Op 26 februari 2007 zal het derde album van de band getiteld ‘Dragonheart’ verschijnen via Steamhammer / SPV. Het album opent met de up-tempo song “The Ancient Cries”, wat hier en daar wel wat weg heeft van het oude Vicious Rumors, snelle gitaarpartij en een catchy refrein, vooral de hoge uithalen van zanger Mike Tirelli (Holy Mother, Riot) doen me hier denken aan Carl Albert. Hierna krijgen we het nummer “Babylon” te horen, ook deze song kent dezelfde ingrediënten, pompende basspartijen, spetterend gitaarwerk en stuwende drumpartijen van drummer Eckhard Ostra . Het nummer “Where The Falcons Cry” in dan een ingetogen waar de band wat gas terugneemt, de invloeden van Dio in de zanglijnen zijn hier duidelijk hoorbaar. “Dragonheart” is dan weer een up-tempo powermetal song in de stijl van het oude Judas Priest. Het hierop volgende “Thunders Of The Night “ is dan weer een slepende song waar Mr. Tirelli de invloeden van Dio weer duidelijk laat doorschemeren. Ook de rest van de songs zijn prima te verteren, het snelle “Steelrider” en het slepende “City Of Angels” zijn ook dik in orde. “Nocturnal” is dan weer een nummer dat in het straatje van Vicious Rumors past. De zangpartijen van de Amerikaan Mike Tirelli zijn ook tijdens “Northern Nights” en “Open Fire” verder uitstekend en ook het spetterende gitaarwerk van Georg Kraft en gastmuzikant Herman Frank (Victory Ex-Accept) mogen er ook zijn. Het album wordt vervolgens afgesloten met “The Ivory Gates”, een song met een rustig begin die al snel overslaat in een krachtige up-tempo song met uitstekend gitaarwerk en dubbele gitaarsolo’s in de stijl van het oude werk van Iron Maiden, klasse!!!

De productie lag in handen van Rainer Hansel (Saxon, Molly Hatchet) en Herman Frank (Victory Ex-Accept) waarmee we niet hoeven te klagen, het geluid klink fris en helder en is verder dik in orde. Na het beluisteren van het album moet ik toegeven dat de invloeden van Judas Priest, Iron Maiden, Vicious Rumors, Accept en het oudere materiaal van Dio er wel erg dik bovenop liggen, wat de originaliteit dan weer niet echt ten goede komt. Echter voor fans van eerder genoemde bands en eerlijke jaren tachtig heavy metal is dit een absolute aanrader.

01. The Ancient Cries
02. Babylon
03. Where The Falcons Cry