McQueen Break The Silence

Demolition Records / Suburban

Website: McQueen

De Britse meidenband McQueen werd eind 2003 opgericht en heeft sindsdien uitgebreid getoerd in de UK. De band wordt beschouwd als dé band van de toekomst, de vier meiden beschikken dan ook over een erg sterke live-reputatie, een muur van geluid en erg veel catchy songs. Hun debuut album werd geproduceerd door Richie Kayvan en gemixed door Queens Of The Stone Age-producer Joe Barresi. Inmiddels is de band in de UK en US of A erg hot, al moeten we den engelse pers wel met een korreltje zout nemen wat betreft hun mening over Britse bands. Deze zomer zal McQueen alvast op de grote festivals spelen in Duitsland, Nederland en Finland en zal de band in het voorprogramma te zien zijn van het grote Aerosmith.

Het debuutalbum van de dames lag in thuisland Engeland al vanaf januari van dit jaar in de winkels en nu moet ook de rest van Europa eraan geloven, de muziek die McQueen speelt is vunzige, sleazy rock met catchy riffs en wordt voorzien van een krachtig, rauwe vocalen door zangeres Leah Duors. Het album is voorzien van enkele hitgevoelige songs zoals “Running Out Of Things To Say” en “Blinded“, maar kent ook enkele stevige tracks in de vorm van de songs “Break The Silence“ en “The Line Went Dead”. Verder bevat het album voor het overgrote deel van de songs goed in gehoor liggende refreintjes en is de opbouw van de songs verder redelijk te noemen maar wordt het nergens echt spannend of het moeten de sporadische, stevige gitaaruithalen van gitariste Cat de Casanove zijn. Nummers zoals “Bitch“ en “(Don´t Know How To) Break It To You“ rocken stevig,

De vier dames van McQueen hebben met dit debuut dan ook een zeer degelijk album uitgebracht die in het straatje ligt tussen de meidenband L7 en het oudere werk van Guns ’n Roses. Verder is het wel jammer dat het album slechts 30 minuten klokt, dat is voor de tien songs op het album toch wel aan de korte kant. Maar mocht de band deze zomer ergens in de buurt zijn, neem dan zeker eens de moeite om de band te aanschouwen.

75/100

01. Neurotic
02. Dirt