Maze Of Toment Hidden Cruelty

Black Lodge / Suburban

Website : Maze Of Torment

Maze Of Torment zal bij veel mensen waarschijnlijk beter bekend zijn als het nummer van Morbid Angel, dan als de Zweedse band die hun nieuwe schijf ‘Hidden Cruelty’ net uitbrengen. Niettemin zijn deze mannen onder leiding van oprichter Kjell Enblom al sinds 1992 bezig met muziek maken. Helaas is er door gebrekkige labels en enorme vertraging nooit echt aandacht geweest voor de band. En dat is wel jammer, want Maze Of Torment heeft wel degelijk iets, en zeker met deze nieuwe release.

Waren de twee voorgangers ‘The Unmarked Graves’ en ‘Hammers Of Mayhem’ nog voornamelijk thrash-achtig ingesteld, is de nieuwe plaat een mix geworden tussen thrash en toch wat meer death-invloeden. Maar ook andere soorten muziek zijn terug te vinden in de speelstijl, hetgeen de cd tot een interessant stukje muziek maakt. De heren hebben duidelijk opgelet wat de mannen van Slayer al jaren uitspoken, want de gierende gitaarsolo’s met een prachtig King-duikje om af te ronden komen veelvuldig terug. Waarna de band weer even het gaspedaal loslaat om wat rustiger aan te doen. En daarna weer door te gaan. Opener “Breach The Wall” is hier een goed voorbeeld van, waarin alle elementen terugkomen. Voor de rest heeft de cd een prima mix tussen regelrechte thrashnummers zoals “Terminate – Obliterate”, “Hidden Cruelty” en “Dead Run” en de iets langzamere mix tussen thrash en death zoals “The Icons Burden”, “Death Inhaled” en “The Chasms Flame.

Als grote invloeden worden inderdaad Slayer genoemd en ook bands zoals Testament en Morbid Angel. Ik denk dat als we de naam Machine Head toevoegen er een goed compleet beeld komt van hoe deze band klinkt. En zeker met de loepzuivere productie die deze schijf vergezeld (afkomstig uit de Berno Studio in Malmö, Zweden) is dit een prima schijfje om even lekker te luisteren. En met de oogjes toe lijkt het zelfs net alsof je gewoon een van de bands die van invloed zijn geweest staan te spelen. Helemaal niks mis mee dus. (Thomas van Golen)

01. Breach The Wall
02. This Vision
03. Terminate – Obliterate