Mastery Lethal Legacy

Spinerazor Records / Suburban

Website : Mastery

Mastery is een instrumentale thrashmetal band uit Ontario, Canada, het debuutalbum van de band kwam in thuisland Canada en de Verenigde Staten afgelopen mei uit via Spinerazor records en de band mocht hierop uitstekende kritieken in ontvangst nemen. Op 21 mei zal Sanctuary Records het album ook in Europa uitbrengen.

De band schreef het album in de hoop een geschikte zanger te vinden. Omdat deze niet werd gevonden en dat de songs goed genoeg gevonden waren besloot Mastery het album instrumentaal op te nemen. Het album bestaat dan ook geheel uit uitstekende thrashy riffs, zeer sterk en strak drumwerk, gierende solo’s en dit alles gespeeld met de nodige melodie en kent evenzoveel agressie in de songs. Als de tweede track “Power Race” ten einde is en de eerste tonen van de derde song galmen mijn speakers valt het niet eens op de songs instrumentaal zijn. Vooral beide gitaristen weten een buitengewone prestatie neer te zetten met technisch en melodieus gitaarwerk en ook drummer Kevan Roy beheerst de dubbel baspartijen die veelvuldig te horen zijn op dit album uitstekend, luister maar eens naar de songs “Numeration” en “Lethal Legacy”. Omdat het album nogal aan de korte kant is heeft de band besloten om op het album nog twee live tracks toe te voegen.

Alle ingrediënten voor een modern, afwisselend old school thrash album zijn gewoonweg aanwezig, klasse!!! Met ‘Lethal Legacy ‘ heeft Mastery dan ook een zeer sterk debuut afgeleverd, voor mij blijft echter de vraag of de band verder gaat met het maken van instrumentale songs of dat er toch uitgekeken gaat worden naar een geschikte zanger. De productie is verder dik in orde en iedere thrash fanaat die het oudere werk van bands zoals Exodus, Heathen, Forbidden, Death Angel, Sadus, Megadeth, Metallica, Vio-Lence, Slayer en Testament te gek vind en is opgegroeid met de klassieke Bay Area sound zal Mastery ook geweldig vinden. Wat mij betreft mag de band met of zonder zanger snel de oversteek naar Europa maken!!!

89/100

01. Behold
02. Power Race