Masterplan MK II

AFM Records / Rock Inc.

Website : Masterplan

Na het uitbrengen van het uitstekende tweede album ‘Aeronautics’ en de aansluitende tour van Masterplan hield zanger Jorn Lande het voor gezien en besloot de band te verlaten om zich zo beter op zijn solocarričre te kunnen richten en enkele maanden gelede bereikte ons het bericht dat ook drummer Uli Kusch de band had verlaten. Even leek het erop dat de toekomst van de band aan een zijde draadje hing, maar bandleider Roland Grapow liet het hierbij niet zitten en de vervangers zijn respectievelijk Mike DiMeo (ex-Riot) op zang en Mike Terrana (ex-Rage) die de drumpartijen voor zijn rekening neemt. Een ding is zeker met Mike achter de drumkit hoeft de band zich geen zorgen te maken om het drumgeluid en de moeilijke klus. Wat betreft het vervangen van zanger Jorn Lande, een van de beste metalzangers in het powermetal genre zou ook niet eenvoudig zijn, maar met Mike DiMeo heeft de band een zeer geschikte vervanger gevonden.

Het album opent met het nummer “Phoenix Rising”, een korte bombasische song waarop de band uit de starblokken schiet met het zeer snelle “Warriors Cry” Deze song kenmerkt zich door het snelle gitaarwerk en het uitstekende dubbele bass werk van drummer Mike Terrana. Het nummer “Lost And Gone” is dan weer wat rustiger dan de rest van het album, dit nummer zal mede daarom ook als eerste single van het album verschijnen. Ook de volgende songs zoals “Keeps Me Burning“ en “Take Me Over” zijn zeer melodieuze mid-tempo songs, met heerlijk gitaarwerk en scheurende solo’s. Ook de zangpartijen van Mike DiMeo passen uitstekend bij de muziek van de band en ik moet toegeven, ik mis Jorn eigenlijk geen moment. “Im Gonna Win“ is dan weer een rustige song waarbij de zangpartijen van Mike dan weer wat meer richting de hardrock kant opgaan, de song bevat overigens een zeer degelijk refrein dat goed in het gehoor ligt. Het volgende “Watching The World” is dan weer een up-tempo song en ook de volgende songs zijn van grote klasse. Het beste heeft de band echter voor het laatste bewaard, met het nummer “Masterplan” heeft de band een sterke up-tempo powermetal song afgeleverd, met snelle gitaarstukken, hoge zanglijnen, pompende basspartijen en uitstekend drumwerk van de heer Terrana. Wat verder opvalt, zijn de bombastische keyboardstukken en de heerlijke solo’s van Roland Grapow. Ook het volgende “Enemy” bedient zich van dezelfde elementen. Het album wordt vervolgens afgesloten met uitstekende song “Heart Of Darkness”, een mid-tempo song met opnieuw prachtig gitaarwerk van Roland en ook de zangpartijen van Mike zijn opnieuw van grote klasse.

Het nieuwe album ligt verder geheel in de lijn van het vorige werk van de band, maar neigt toch meer naar de hardere songs op het debuutalbum, dat is natuurlijk biet echt verwonderlijk omdat het overgrote deel van de songs natuurlijk uit de hand komen van de voormalig Helloween gitarist Roland Grapow. Na het beluisteren van nieuwe album kan ik alleen maar toegeven dat de band met ‘MK II’ een van hun betere albums tot nu toe heeft uitgebracht. Het album is gemixt in de Finnvox Studio's met frontman Roland Grapow als producer aan het roer en ik moet toegeven, de sound van het album is uitstekend. Het album zal op 23 februari uitkomen via AFM Records en is voor iedereen die eerder werk van de band in huis heeft verplichte aanschaf.

De band zal tevens binnenkort samen met de Nederlandse rockers van Mennen te zien zijn in het voorprogramma van Saxon tijdens hun aanstaande Europese toernee. De data in de Benelux zien er als volgt uit:
10-03 Hof Ter Loo, Antwerpen
11-03 Paradiso, Amsterdam

01. Phoenix Rising