Marys Creek Some Kind Of Hate

MTM Music / Suburban

Website: Marys Creek

Het Zweedse Marys Creek werd begin 2004 opgericht door Mats Nilsson. Na het uitbrengen van de eerste demo’s wordt de band in thuisland Zweden vergeleken met bands zoals Soungarden, Kings X, Whitesnake, Deep Purple, Van Halen, Mötley Crue en zelfs In Flames. Na het beluisteren van het debuutalbum kan ik me daar alleen maar bij neerleggen, echter de In Flames invloeden heb ik niet gehoord.

Het album opent met het solide “A little Bit Of Everything” dat in het straatje ligt van hardrock bands zoals TNT compleet met melodieus refrein en wordt gevolgd door “Down” dat hier en daar wel wat aan het Zwitserse Krokus doet denken. Het volgende “She” is een goed in het gehoor liggende poppy rocksong met de nodige melodie en de juiste groove dat in het in het straatje van Whitesnake ligt. Vervolgens krijgen we het pompende “There Is No God” te verwerken. Met “I Don't Believe” worden we nog verwend met een semi-ballad. Tijdens het beluisteren van “New Religion” moet ik toch ook wel sterk aan Layne Staley van Alice In Chains denken, maar dat kan alleen maar als positief gezien worden. “Hold On“ is dan weer een up-tempo song en het volgende “State Of Mind” is opnieuw een stevige rocksong met de nodige groove en melodie. Wat verder opvalt op het hele album is het uitstekende gitaarwerk van gitarist Bobby Ho, de riffs en solo’s spatten van alle kanten van de songs af. Het album wordt afgesloten door het krachtige en frisse “Some Kind Of Hate” dat zelfs enkele progressieve invloeden kent en het stevige “Dying For A New Day”.

Twaalf nummers langen worden we getrakteerd op logge en redelijk zware gitaarsongs die in het straatje liggen van eerder genoemde bands gemist met hier en daar wat grunge invloeden, vooral de zangpartijen Mats Nilsson mogen hierin genoemd worden. Echter ook de rest van de band heeft het goed voor elkaar, de song zijn degelijk uitgewerkt en voorzien van de nodige groove. De productie is verder dik in orde en Fredrik Nordstrom (In Flames, The Haunted, Dream Evil) voorzag het album van een krachtige en frisse mix.

01. A little Bit Of Everything
02. Down
03. She