Maroon The Cold Heart Of The Sun

Century Media / EMI Music

Website: Maroon

Negen jaar en vier albums verder zien we de release van Maroon's 'The Cold Heart Of The Sun' opkomen in Oktober, wat alweer de tweede release is voor metal-gigant Century Media Records. Onze Oosterburen zijn verdacht snel met een nieuw album op de proppen gekomen want voorganger 'When Worlds Collide' stamt uit 2006. Niettemin is er nu dus weer een 11 nummer tellend schijfje. Het opnemen van de drums, alsmede het mixen en masteren werd gedaan door Jacob Hansen in zijn Hansen Studios. Alle andere instrumenten werden opgenomen in de Rape of Harmony studio samen met Alexander Dietz (Heaven Shall Burn gitarist). Het schitterende artwork van Marc Zech (voormalig gitarist in Maroon), die ook verantwoordelijk was voor de hoes van 'When Worlds Collide', maken de cd af.

Maroon speelt een soort mix van death/thrash meets hardcore. Eigenlijk wat labelgenoten Himsa ook doen, alleen dan een stuk harder en zwaarder. Op sommige stukken is de band het best te vergelijken met enerzijds Arch Enemy, en anderzijds kopstukken uit de New Wave Of American Heavy Metal. Maar ook af en toe schieten er enorm thrash-achtige solo's langs (zie heavy-hitting opener “Reach The Sun”), of juist een tegendraads riffje. De mosh-gekte slaat ook om zich heen, zoals bijvoorbeeld in “My Funeral Song”. Het titelnummer is een kort introotje voor het nummer waar ik bijna dacht dat ik Arch Enemy had opgezet. Echte uitschieter is het nummer “Black Halo”, een mid-tempo nummer wat af en toe Neurosis-achtige trekjes vertoont qua gitaarspel. Stiekem is er toch duidelijk wat invloed vanuit de Göthenburgse metalscene in de muziek doorgedruppeld getuige composities zoals “The Iron Council” (wat een beetje jammer is, is de rochel halverwege het nummer die er even keihard ingezet wordt). Afsluiter “Some Goodbyes Are Farewells” begint met een akoestisch stukje, wat langzaam overgaat in een echt nummer.

In de nummers zelf wordt veel gewisseld. Niet gek, aangezien Maroon uit verschillende stijlen wel hun invloed haalt en er zo iets van smeedt. Thrashen, moshen, beuken, moshen, soleren, moshen, hardcore zijn, thrashen. Zo ziet de opbouw van de meeste nummers er een beetje uit. Echter, de wisseling van stijlen en tempo's kan af en toe ook afleiden. Want hoewel het niet per se slechte nummers zijn wat Maroon hier aanbiedt, zijn ze ook niet memorabel genoeg om de cd nog een keer op te willen zetten. Het is niet slecht, maar het is ook niet speciaal. Wat wel jammer is, want Maroon heeft, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Himsa, veel meer overtuigingskracht om ook in puristen-kringen van bijvoorbeeld death metal gewaardeerd te worden.

Niettemin is dit voor de liefhebbers weer een aardig schijfje vol met metal die overloopt van invloeden (en dus ook vanuit de hardcore/metalcore), en zeker voor mensen die Himsa nog een tikkeltje te soft vinden, is Maroon zeker de band.

Maroon are:
Andre Moraweck - Vocals
Sebastian Grund - Guitar