Marduk Rom 5:12

Regain Records / Suburban

Website: Marduk

In de winter van 2004 mocht het weer: toegeven dat je fan van Marduk was. Het kon weer. En vanuit alle hoeken en gaten kwamen er ineens fans gekropen. Marduk was weer hip. Dat was duidelijk te merken. De concerten werden drukker bezocht, mensen spraken lof van het nieuwe album ‘Plague Angel’ en de nieuwe zanger Mortuus werd als reddende engel binnengehaald op het schip waarvan mensen dachten dat het nu toch echt eens tegen een ijsberg zou opvaren. Het was zogezegd een goed jaar voor de Zweden, en voortbordurend op dezelfde inspiratie die van ‘Plague Angel’ zo’n ziedende plaat maakte, is er dan nu Rom 5:12.

De plaat start eigenlijk nog vrij rustig met “The Levelling Dust”, een nummer wat doet denken aan de rustigere nummers van ‘Plague Angel’. Wel double-bass maar echt snel gaat het allemaal niet. Daarna volgt “Cold Mouth Prayer” wat al meer naar Marduk klinkt (lees: rossen!) alhoewel het eventjes duurt voordat het echt losgaat. Joakim Gothberg (ex-Marduk) heeft hier nog een gastrolletje gespeeld en het nummer ook van zang voorzien, hoewel ik de beste man nu niet echt duidelijk gehoord heb. Waarschijnlijk verschijnt hier later nog een video-clip van. Door met “Imago Mortis” wat wederom een langzaam nummer is, met een lekkere riff eronder en vrij divers stemgeluid van zanger Mortuus. Een muzikaal stukje kondigt zich aan tegen het einde van het nummer, waarna “Through The Belly Of Dmanation” uit de startblokken schiet. Het nummer is een ware granaat, en die slaat net zo hard in als meesterwerkjes zoals “Warschau” en “Steel Inferno” van de vorige plaat. “1651” is een instrumentaal nummer met drums en hoornblazers op de achtergrond, waar Mortuus wat over heen zingt. Verder niet heel spannend, wel een nummer van vijf minuten. Sowieso zijn alle nummers aan de lange kant (niet negatief bedoeld), de tien nummers tezamen klokken dan ook 55 minuten. “Limbs Of Worship” is weer een vrij hard nummer geworden, maar pakt zo op de helft toch even een kleine rustpauze en gaat in een iets lager tempo verder, om dan nog even in de laatste minuut hard toe te slaan. “Accuser/Opposer” is het nummer waarop Primordial-zanger Alan een gastrol vervuld, en het is een pracht van een nummer geworden. Langzaam, zwaar, bereheavy en de twee zangers die elkaar goed aanvullen. Met tussendoor een preek van de priester die nu opgesloten zit in de kelder. Het enige minpuntje aan dit nummer is dat het nogal lang door loopt met alleen een koortje. Maar als je dat kan bekoren zit je wel goed, aangezien dat wel meer gebeurd op de cd. Met “Vanity Of Vanities” wordt het gaspedaal gevonden en even stevig ingedrukt. Net zoals bij “Limbs Of Worship” is er ook even een langzaam stuk ingebouwd om even wat adempauze te geven. De laatste twee nummers “Womb Of Perishableness” en “Voices From Avignon” volgen in dezelfde lijn van het album.

Bijna een heel uur verder, en wat heb je dan? Een schijf die hard rost, dat is zeker. Een schijf met ook veel instrumentale muziek die de sfeer goed opwekken. Het is allemaal wat vreemder en minder toegankelijk dan ‘Plague Angel’, maar ik denk dat Marduk met ‘Rom 5:12’ wel een schijf heeft gemaakt die goed laat zien dat de Zweden sinds de veranderingen echt op een hoger niveau gekomen zijn qua songwriting; en dat kan ik alleen maar positief noemen.
Drummer Emil taait af na dit album (vervanging is gevonden in de vorm van Lars B.), wat wel jammer is want de jongen kan een behoorlijk partijtje drummen. Maar zolang Marduk nog vooral draait om gitarist Morgan en zanger Mortuus, komt het allemaal goed en worden we zo weer in Europa platgewalst. Wat mij betreft kan er zelfs weer een No-Mercy/X-mass date komen met Marduk, want zeker met ook de nieuwe plaat, is het echt wel weer waard om deze oorlogsmachine aan het werk te zien. (Thomas Van Golen)

01. The Levelling Dust
02. Could Mouth Prayer
03. Imago Mortis