Marc Rizzo The Ultimate Devotion

Mascot Records

Website: Marc Rizzo

Afgelopen maand kwam het tweede soloalbum van Marc Rizzo uit via Mascot Records. De heer Rizzo was voordat hij enkele jaren geleden door Max Cavalera werd aangetrokken als gitarist bij de Soulfly werkzaam bij Ill Nino

Ook dit album staat voornamelijk weer vol met instrumentaal gitaargeweld dat wordt voorzien van de nodige flamenco (lees Latin) invloeden, zo ook het eerste nummer dat de toepasselijke titel “Skankin' To The Shred” draagt. Al meteen van de eerste songs gieren de metal riffs je om de oren om vervolgens ineens over te gaan in ingetogen akoestische flamenco passages. Verder komen in het nummer “Angelina's Song” de jaren zeventig bovendrijven, maar het is toch vooral het gitaargeweld en de shreddersolo’s die het album sieren. Songs zoals “The Riddle Of Steel” en “Ascension” liggen ook in et straatje van de eerste song, harde gitaar riffs afgewisseld met akoestische partijen. Maar het album kent ook enkele rustpuntjes in de vorm van enkele akoestische songs zoals “Mamasita“ en “Sinceramente”. Het titelnummer “The Ultimate Devotion“ is een ruim elf minuten durende song waarin we opnieuw veel verschillende muziekstijlen en invloeden van gitaristen zoals Marty Friedman, Jason Becker, Vinnie Moore en Paul Gilbert uit de jaren 80 terug te horen zijn. Het album sluit dan vervolgens af met de wat meer thrashy songs “All For Nothing” en “Lived And Learned”.

Met ‘The Ultimate Devotion’ heeft Marc Rizzo dan ook opnieuw een indrukwekend album af weten te leveren waarop hij duidelijk zijn kwaliteiten als gitarist en shredder laat horen. Het enige minpunt is dat een aantal songs nogal aan de lange kant zijn waardoor het aandachtig beluisteren van het gehele album een lange zit wordt. Het geheel wordt verpakt in een goed uitgevoerde digipack, alleen de foto op de voorkant van het album zal een hoop metal fans afschikken.

01. Skankin' To The Shred
02. Sinceramente
03. Angelina's Song