Manowar Gods Of War Live

Magic Circle Music / SPV

Website: Manowar

Het inmiddels legendarische Manowar bracht begin dit jaar hun tiende studio album ‘Gods Of War’ uit. De band werd begin jaren tachtig opgericht door bassist Joey DeMaio en gitarist Ross The Boss en werd al snel aangevuld met zanger Eric Adams. Deze laatste is samen met bassist Joey de constante factor in de band, naast de tien studio albums werden er waarschijnlijk evenzoveel verzamel albums uitgebracht en zagen inmiddels ook een handvol complicatie en live DVD’s het levenslicht. Onlangs sloot de band de “Demons, Dragons and Warriors 2007” Tour af waarbij natuurlijk het laatst verschenen album ‘Gods Of War’ gepromoot moest worden. Een aantal van deze shows werden dan ook vastgelegd voor dit inmiddels derde live album, dat tien jaar het eerste live album ‘Hell On Wheels’ uitkomt.

Het nieuwe live album ‘Gods of War – Live’ is opgenomen tijdens het Duitse gedeelte van de “Demons, Dragons And Warriors 2007” Tour, en de 24 tracks zijn verdeeld over 2 CD’s. Het eerste schijfje bevat voornamelijk het oudere werk van de band, zo opent het album met de songs “Manowar” en “Call To Arms”. Het enige nieuwe nummer op dit schijfje is eigenlijk de song “Die For Metal” dat te vinden is als bonustrack op het ‘Gods Of War’ album, de rest zijn regelrechte klassiekers zoals “Kings Of Metal” en het snelle “The Oath”. Verder vinden we op het eerste schijfje een aantal niet zo vaak live gespeelde songs terug zoals het prachtige “Mountains”, “Gloves Of Metal” en “Each Dawn I Die. Over het algemeen is het geluid op dit eerste schijfje zeer redelijk te noemen, echter de zangpartijen laten vooral tijdens de eerste songs nogal eens wat te wensen over, dit wordt naar gelang het optreden vordert echter wel beter. Ook de rest van de band is in goeden doen en Manowar weet dan ook een vet geluid neer te zetten, verder doet het publiek uitstekend mee met songs zoals tijdens “The Gods Made Heavy Metal“, “Kings Of Metal” en “Warriors Of The World” waar het publiek de band volledig overstemd. Het enige minpuntje op het eerste deel is eigenlijk alleen de saaie bass solo tijdens “Son Of William’s Tale”, maar de speeltijd van 77 minuten en de vele klassiekers maken dit dan weer ruimschoots goed. Het eerste deel wordt afgesloten door de song “Black Wind, Fire And Steel”, tot zover klasse!!!

Het tweede schijfje bevat het tweede deel van de show zoals die werd opgevoerd tijdens de “Demons, Dragons and Warriors 2007” tour en bestaat uit de laatste zeven songs van het “Gods Of War” album. ‘Gods Of War’ is een episch conceptalbum dat vol staat met orchestrale en gesproken stukken dat is opgedragen aan de Noorse oppergod Odin en is het eerste in een rij van conceptalbums die allen opgedragen gaan worden aan een andere god van oorlog. De songs zijn echter van mindere klasse dan het voorgaande werk, verder zijn de songs nog niet zo bekend als de klassiekers waardoor dit gedeelte van de show wat inzakt. Live werd de band echter wel bijgestaan door een aantal Noormannen die een aantal gevechten leverden op het podium en was het geheel voorzien van een grootse stage met een levensgroot Vikingschip en een uitstekende lichtshow voorzien van de nodige pyrotechnische effecten. Op zich is de band er gedeeltelijk in geslaagd het ‘Gods Of War’ album live vast te leggen, echter na een aantal luisterbeurten krijg ik toch de neiging om de gesproken stukken door te spoelen om dat het toch wel erg saai word. Traditie getrouw word de show daarna afgesloten met de song “The Crown And The Ring”, die hard door de spekers wordt geblazen.

Verder wordt het album nog aanveuld met wat liveopnamen van de song “Gods Of War”, waarbij de grootse show van de tour zichbaar wordt, nu maar afwachten totdat deze gehele cd ook als live DVD zal verschijenen.

Wat mij betreft komt dit dubbelalbum nogal tweeslachtig over, de eerste cd kan mij zeker bekoren en is dan ook een must voor de oudere fans van de band, echter het tweede schijfje is de bombastisch en haalt de vaart uit de gehele show. Misschien dat het op DVD nog aangenaam genieten zal zijn, maar nee niet om zo even op te zetten. De fans van de band en dan in het bijzonder diegenen die de band afgelopen jaar live aan het werk hebben gezien helen met dit album een prima dubbelaar in huis. Verder ziet het artwork er ook zeer degelijk uit en is het boekwerkje voorzien van de nodige foto’s, klasse!!!

Tracklist: CD 1:

01. Manowar

02. Call To Arms