Månegarm

Vargstenen

Black Lodge / Suburban

Website: Manegarm

'Månegarm is a wolf that lives on the blood of dying humans and at Ragnarök hunts down and swallows the moon.' Altijd een goede reden om een bandnaam te kiezen, maar zeker wat betreft Månegarm betreft past zo'n naam er goed bij. Al sinds het ontstaan in 1995 zijn deze vijf mannen bezig met het bezingen van de Zweedse mythen en sagen. Voornamelijk de verscheidene vikingen-verhalen kunnen erg hun waardering wegdragen. Wat dat betreft is het wel duidelijk: Månegarm speelt Viking metal en zeker niet onverdienstelijk ook. Met inmiddels hun vijfde album alweer, dat op 4 mei uit zal komen via Black Lodge laten deze mannen duidelijk horen dat ze toch wel aan de top meedoen.

Wat biedt deze CD dan zo al voor de liefhebber? Eigenlijk alles wat iemand zou kunnen wensen van Viking metal. Stoere mannen, rondborstige vrouwen en kinderen die gewoon hun mond houden als papa dat zegt. Ik bedoel... muziek natuurlijk. De plaat start met een heerlijk intro dat rustig akoestisch begint en daarna doorzet in een opzwepend drumritme waarna we pas echt op het slagveld arriveren. En dan is er eigenlijk 50 minuten aan prachtig, strak uitgevoerde Viking metal. Hier en daar een kleine rustpauze in de vorm van akoestische stukken, die qua schoonheid niet onderdoen voor de echte nummers. Maar het merendeel is toch opzwepende nummers, waar zelfs af en toe een Maidenesque riedeltje langs komt in de vorm van “Genom Världar Nio” of er komt juist een donker, zwaar nummer zoals “Visioner På Isen” langs, maar ook dat beheersen deze jongens tot in de puntjes.

Alles is goed geproduceerd en ook het hoesje ziet er mooi uit. De muziek is top en de teksten gaan over heldhaftige zaken (hoop ik, want hoewel de promo zegt dat er engelse teksten op de cd staan, staan die er toch echt niet). Voor mijn eerste kennismaking met deze band vind ik dit een prima ontmaagding. Want platen zoals Vargstenen, mogen wat mij betreft veel vaker gemaakt worden. (Thomas van Golen)

01. Uppvaknande-Ur Själslig Död
02. Minnen-En Fallen Fader
03. Den Gamle Taler