Magnum Princess Alice And The Broken Arrow

Steamhammer/SPV

Website : Magnum

De Britse melodieuze rockers van Magnum zijn enige tijd geleden de studio ingedoken om de opvolger van het in 2004 uitgebrachte ‘Brand New Morning’ op te nemen. Het nieuwe album heeft de titel ‘Princess Alice And The Broken Arrow’ meegekregen en zal op 23 maart via Steamhammer / SPV verschijnen. ‘Princess Alice And The Broken Arrow’ is inmiddels het dertiende studio album van deze Engelse band. Magnum werd opgericht in 1972 in Birmingham, aanvankelijk trad de band op als coverband. In 1978 kwam het debuutalbum 'Kindom of Madness' uit, dat uitgebracht werd onder het Jet Records label waarmee de band de 54ste plaats in de UK Charts behaalde.

Het nieuwe album staat opnieuw vol met 11 nummers, geschreven door gitarist Tony Clarkin en bevatten de mooiste melodieën, gitaarpartijen en de prachtige, licht hese en emotionele stem van Bob Catley. Het album opent rustig met het uitstekende en zeer melodieuze “When We Were Younger”, de song wordt voorzien van bombastische passages en het juiste gitaarwerk en rustgevende keyboardpartijen. Het volgende “Eyes Wide Open” opent dan weer wat steviger, maar zet toch dezelfde lijn van het eerste nummer voort waarna we zijn aanbeland bij de eerste ballad op het album in de vorm van “Like Brothers We Stand”. Ook de volgende song “Out Of The Shadows” is een zeer degelijke up-tempo rocksong met ferme, sterke riff en de nodige melodie in de mid-tempo refreinen. Verder komen we dan nog het toegankelijke “Dragons Are Real” tegen dat enkele erg goed in het gehoor liggende zangpartijen kent en krijgen we in de vorm van “Inside Your Head “ nog een prachtige ballad voorgeschoteld. “Be Strong” is dan nog een redelijk stevige up-tempo rocksong en worden we met “Thank You For The Day” en “Desperate Times“ getracteerd op twee degelijk semiballads. Het album wordt vervolgens afgesloten door de stevige mid-tempo rocksong “You'll Never Sleep”.

De band heeft er opnieuw duidelijk zin in en ligt geheel in de lijn van Magnum’s klassiekers uit de jaren tachtig, vol met catchy ritmes en sterke melodieën waardoor ‘Princess Alice And The Broken Arrow’ opnieuw een zeer sterk album is geworden. Het album is dan ook zeker aan te raden voor de doorgewinterde melodieuze hardrock, AOR fanaat. De productie is verder dik in orde, het album komt is helder en zeer gladjes geproduceerd.

Ook het artwork ziet er goed uit en is opnieuw verzorgd door fantasieartiest Rodney Matthews die ook de cover van het klassieke album 'On A Storyteller's Night' uit 1985 voor zijn rekening nam. Verder zal het album als een limited edition verschijnen die vergezeld gaat met een gratis DVD, met daarop een documentaire over hoe het album gemaakt is, evenals diverse interviews.

86/100

01. When We Were Younger
02. Eyes Wide Open