Machine Men Circus Of Fools

Website : Machine Men

16 februari wordt het album “Circus Of Fools” van de jonge Finse band Machine Men op Europa losgelaten. De vijf Finse mannen brengen ons moderne melodische metal met een traditionele sound. Machine Men werd in 1998 opgericht en was in de eerste instantie een Iron Maiden cover band, zo stond op hun vijf nummers tellende debuutalbum “Machine Men” tevens een cover van het Maiden nummer ‘Aces High’. Deze cd werd goed ontvangen door de critici en leverde de heren een contract met Century Media op. Vervolgens kwam twee jaar geleden de opvolger “Elegies” uit, dit album was zeker niet slecht maar de band had hier wel wat meer aan mogen sleutelen aan een eigen geluid.

De nieuwe plaat klinkt echter een stuk volwassener met nummers die qua compositie en uitvoering zeker de moeite waard zijn zoals bijvoorbeeld de titelsong “Circus Of Fools” en het nummer sferische ‘The Shadow Gallery’. Op de nieuwe schijf zijn de Maiden invloeden nog wel te horen maar Machine Men heeft wel een eigen stijl, gekenmerkt door de jonge, krachtige stem van zanger Tony, lekkere riffs, spetterende gitaarsolo’s en aardig strak spel.
“Ghost Of The Season, begint dan weer wat rustiger waarbij de zang gebracht wordt met de nodige emotie. Ook de rest van het album klink allemaal erg overtuigend, al moet ik toegeven dat tijdens de tweede helft van het album de kwaliteit van de songs wat inzakt maar dit wordt ruimschoots goed gemaakt met de epische afsluiter “The Cardinal Point”.

Verder worden we getrakteerd op een aantal special guests uit de Finse metal scene, waaronder Marko Hietala (Nightwish, Tarot), Kiejo Niinimaa (Rotten Sound), Tommi ‘Tuple’ Salmela (Tarot) en Rainer Nygard (Diablo). Ook heeft de band voor het nummer “No Talk Without The Giant” een videoclip opgenomen, op de MySpace pagina http://www.myspace.com/machinemenband van de band kun je deze clip bekijken.

Het album is opgenomen in de Fantom Studio in Tampere, Finland en gemastered in de Finnvox studios waar Children of Bodom en Edguy ook hebben gewerkt, er valt dan ook weinig op het productiewerk aan te merken. Machine Men heeft dan ook met ‘Circus Of Fools’ een prima plaat voor de liefhebber van moderne, melodische powermetal uitgebracht

Voorafgaand van deze release is op 17 januari de single van het nummer “No Talk Without The Giant” uitgekomen, waarop ook nog twee nummers te vinden zijn die niet op het reguliere album staan. De ze single is echter alleen in Finland uitgekomen, maar is te bestellen via de volgende link. http://www.recordshopx.com/artist/Machine_men/. Mocht je de interesse gewekt zijn; Machine Men is te zien op de Earthshaker Roadshock tour met Finntroll, After Forever en Tarot in april/mei 2007. (Martina Schouten)

01.Circus Of Fools
02.No Talk Without The Giant
03.Ghost Of The Seasons