Lyfthrasyr The Recent Foresight

Twilight Vertrieb

Website : Lyfthrasyr

Het Duitse Lyfthrasyr beleefde hun 'finest moment' in 2007 toen ze als opener mochten fungeren op de tour van Behemoth, Kataklysm en Aborted. Een verslag en foto's van deze tour kunnen elders op deze site gevonden worden. Na de tour kwam het nieuwe album 'The Recent Foresight' uit en vermoedelijk bestijgen deze Duitsers binnenkort weer hun paarden om te touren en dit album aan de man te brengen. Ooit begonnen als eenmansproject van Aggreash, verantwoordelijk voor de vocalen, bass en keyboards, is het na het eerste album uitgegroeid tot een volwaardige bent door de aanvulling van Insorior op gitaar en echte drummer Syktorian. Met een deal bij het degelijke undergrondlabel Twilight-Vertrieb zit dit wel snor voor de mannen. Maar is de muziek dan ook te pruimen?

Aangezien de band ooit begon als eenmansband is Aggreash's muzikale visie de overheersende. Zijn visie? Black metal met veel keyboards en een wat industrieel tintje. Vooral de drums klinken vrij mechanisch en je zou bijna denken dat drummer Syktorian vooral bezig is geweest met een drumprogramma in plaats van echte stokken en vellen. Maar zoals gezegd is het dus black metal. Na het onheilspellende intro 'The Addiction To Peace' gaat 'Rage Towards Apathy' al lekker hard van start. Al snel valt niet alleen het industriële tintje maar ook toch het degelijke vakmanschap op. Al snel worden de blasts afgewisseld door Aggreash's fluisterende stem en stukjes keyboard die extra sfeer scheppen. De band doet al meteen in het eerste nummer een lichte vergelijking oproepen met Dimmu Borgir en ook met het Franse Anorexia Nervosa, hoewel zonder de overdonderende intensiteit van de laatstgenoemde. Maar ook in de afwisseling tussen harde stukken en echt stukken met slechts een pianovleugel doen ook herinneren aan Opeth. De vergelijking gaat dan weer snel mank als de band er wel vol voor gaat. Want ook een flink potje raggen is de Duitsers niet vreemd.

De afwisseling in de nummers tussen drums en gitaar werken erg goed om een nummer allesbehalve saai te laten zijn. Zeker met de nodige intermezzo's van andere instrument (vleugels, keyboards) is dit een plaat die lekker wegluistert. Nu is dat wel zo prettig, aangezien de meeste een minuut of 5 duren. 'Servants In Silent Devotion' is een hoogtepuntje van de plaat, net als het opvolgende 'Visions Of Hope And Despair'. Beide kennen een goed uitgewerkt verhaal en weten met overtuigingskracht en goed gebruik van keyboards en riffs een duidelijk eigen identiteit te ontwikkelen. 'Obsession in A Convenient Manner' begint met een vreemd, spacy intro maar breekt los en gaat eens even flink huishouden in metalland. Het tempo bij alle nummers ligt in de harde stukken vrij hoog, maar regelmatig weet de band dat even inhouden de muziek ook ten goede kan komen. Vooral ook interessant zijn de enorme lappen tekst die Aggreash heeft weten te produceren. Bijna elk nummer kent ongeveer een boekwerk aan tekst, op hoog filosofisch niveau ook nog (voor een band dan). Dit maakt het boekje erbij pakken dan ook de moeite waard. Daarnaast is de vormgeving van dit werkje ook prima, dus daar kan je geen buil over vallen.

De nieuwe plaat van deze heren is erg geschikt voor iedereen die wel van black metal houdt. Hou je ook van een lekker mechanisch geluid, en goed gebruik van keyboards, dan is dit zeker een band die het beluisteren waard is. (Thomas van Golen)

01.The Addiction To Peace (Intro)

02. Rage Towards Apathy

03. Venture And Value