Liquid Trio Experiment Spontaneous Combustion

Magna Carta

In oktober 1998 waren de leden van het Liquid Tension Experiment de Milbrook Studio te New York ingedoken om hun tweede album op te nemen. Echter doordat de vrouw van gitarist John Petrucci (Dream Theater) moest bevallen werden deze opnamen uitgesteld. Omdat de studio tijd al geboekt besloten de overgebleven leden Tony Levin (bass), Mike Portnoy (drums) en Jordan Rudess (keyboards) toch de tijd nuttig te gebruiken en zo was het Liquid Trio Experiment geboren. Mike Portnoy kennen we natuurlijk als de slagwerken bij het welbekende Dream Theater, Tony Levin is bassist bij King Krimson en Peter Gabriel en toetsenist Jordan Rudess zou later ingelijfd worden bij, ja je leest het goed Dream Theater (waarna het project ook is stopgezet).

Het materiaal heeft dus bijna tien jaar op de plank gelegen, de oorzak hiervan was dat de mastertapes van de opnamen waren verdwenen tijdens het opname proces van het Liquid Tension Experiment, echter drummer Portnoy had nog de ruwe live tweetrack stereo DAT opnames veilig weten te stellen. Het album bestaat dan ook uit de originele, ongemixte, zonder overdubs gemaakte opname en is eigenlijk van het begin tot het eind een grote jamsessie. De drie bandleden improviseren er dan ook lustig op los en weten elkaar moeiteloos aan te vullen waarbij de drumpartijen van de heer Portnoy de boventoon voeren. Het album bevat dan ook een ongedwongen mix van rock, jazz, blues, fusion en lichtelijke experimentele klanken. Wat betreft de songs, enkele daarvan zijn later in een al dan niet andere versie nog op het tweede LTE album beland in de vorm van de nummers “914”,”Chewbacca”, en “Liquid Dreams”. Zoals na het beluisteren van het bijna tachtig minuten durende album doet de titel de naam ‘Spontaneous Combustions’ volledig eer aan.

Het zeer getalenteerde trio weet met dit album hun improvisatievermogen dan ook tot het uiterste te drijven, ‘Spontaneous Combustion’ is dan ook geen licht verteerbare kost voor de metalfan. Wat dan ook vooral gemist wordt is de eenheid van de songs, het komt allemaal nogal over alsof iedereen zijn eigen solo speelt, de toevoeging van de gitaarpartijen van Pertucci zouden dit probleem echter moeiteloos oplossen. Fans van instrumentale progressieve rock met enige fusion en jazz invloeden zullen dit album echter moeiteloos kunnen aanschaffen.

01. Chris & Kevin's Bogus Journey
02. Hot Rod
03. RPP