Liquid Horizon Revolutions

Artist Service/Music Buy Mail

Website: Liquid Horizon

Het Duitse Liquid Horizon werd opgericht in 2000 en haalt volgens eigen zeggen haar invloeden uit bands als Savatage, Dokken, Vanden Plas en Dream Theater. Na twee EP’s en het album ’Urban Legends’ uit 2005 is er nu de opvolger ‘Revolutions.’ Een conceptalbum wat verteld over revoluties en het vechten voor vrijheid in de geschiedenis van de mens. Krachtige muziek met een pompende beat, melodische zanglijnen, zware gitaar riffs en sfeervolle keyboards gespeeld op het hoogst mogelijk technische niveau zoals men dit zelf omschrijft. Dat is dus nogal wat en het schept dan ook een hoop verwachtingen, zeker als men ook nog vermeld dat men ver blijft van alle clichés die dit genre rijk is en voorzien is van een fris geluid.

Het album opent met “Welcome To The Revolution”,  een onheilspellend intro met gesproken tekst. Hierna gaat het album goed los met “Battle Entrance”. En hoewel het bekende reclamepraatje altijd wat aangedikt wordt klinkt het zeker niet slecht. Muzikaal gezien zit men inderdaad in de stevige hoek, het geluid van bijvoorbeeld de gitaren is vrij zwaar in de voorgrond gezet en de toetsen galmen de huiskamer in. Zeker geen licht ontbijtmuzakje dus, eerder een vrij dreigend geluid. Gelukkig durft men zo nu en dan wel het tempo eruit te halen zodat het geen al te constante muur van geluid vormt. Hoewel zanger Oliver Kilthau zeker geen slechte zanger is moet men wel even wennen aan zijn geluid. Persoonlijk vind ik er een soort van keelklank aanzitten wat kan gaan storen als je er te veel op let. Net alsof de man iets te veel probeert krachtig te klinken en niet echt heel erg soepel en ontspannen is. Maar misschien is dit gewoon zijn stemgeluid en gelukkig went het na verloop van tijd, energiek klinkt het in ieder geval wel.

Zoals het een conceptalbum betaamt gaat het nummer als vanzelf over in “Sacred Ground” een mid-tempo nummer met mooie uithalen van Kilthau en stevige riffs. Track 4, “Freedom” wat gaat over de Romeinse gladiator Spartacus laat Liquid Horizon van een wat progressievere kant horen. Hakkende riffs, tempowisselingen met een mooi langzaam tussenstuk en een dreigende sfeer. Ook “Resistance” is van het stevige werk, hier schakelt Kilthau toch vrij soepel over van een stevige brul naar een hoge uithaal, en bovendien laat hij ook nog wat solo-gitaarwerk horen, ben benieuwd hoe men dit live wil gaan vertolken want dit lijkt me wat veel van het goede voor 1 man. De verplichte ballad in het geheel, “Sacrifice”, is zeker niet slecht met aardig gitaarspel en mooie zanglijnen, maar een beetje standaardwerkje is het eigenlijk wel.

Tracks 7, 8 en 9 vormen samen een drieluik gewijd aan de Franse revolutie. Het bal wordt geopend met “The King” wat gaat over Zonnekoning Louis XIV, oftewel Lodewijk de Grote die maar liefst 72 jaar regeerde over Frankrijk. Hierna laat “Revolution” weinig te raden over, ook hier weer met een mooie solo die we tussen het hakwerk eigenlijk iets te weinig horen naar mijn mening. De trilogie wordt afgesloten middels “System Of Terror“ het verhaal van Maximilien de Robespierre, de staatsman die een waar terreurbewind voerde en ruim 16.000 mensen onder de guillotine liet executeren voor hij zelf hiermee om het leven werd gebracht. Op dit nummer wordt men overigens nog bijgestaan door gastvocaliste Carolin Gilbers, die met haar sopraanstem een nog wat epischer tintje aan het geheel geeft. Persoonlijk had ik dit een mooi slotstuk als grande finale gevonden. Echter na iedere uitgebreide maaltijd hoort nog een toetje zal men gedacht hebben, “Last Stand” in dit geval. Zeker geen slecht nummer, maar deze semi-ballad over de Amerikaanse “Declaration Of Independence” had beter ergens tussenin kunnen zitten, nu is het een beetje mosterd na de maaltijd.

De beloftes en invloeden zoals men die zelf noemt worden nog niet helemaal waargemaakt. Het geluid over de gehele linie is heerlijk stevig en men durft van gebaande metalpaden af te wijken, echter klinkt het nog té vaak wat plichtmatig, het knalt er nog niet echt uit. Echter als deze muziek je aanspreekt is het wel een werkje wat de moeite van een luistersessie wel degelijk waard is. De ene band is wat eerder toe aan hun ‘Magnum Opus’ dan de andere band. Liquid Horizon heeft dit wellicht door dit conceptalbum wel geprobeerd te bereiken. Dit is echter naar mijn mening niet gelukt, maar ze laten wel duidelijk merken dat het een band in opkomst is, en als men blijft groeien en ontwikkelen kon dit wel eens een band worden waar we nog heel veel van gaan horen. (Ben Holster)

01 Welcome to the Revolution

02 Battle Entrance

03 Sacred Ground