Letzte Instanz Wir Sind Gold

Drakkar Records / Suburban

Website: Letzte Instanz

Op 23 maart zal de Oost Duitse band Letzte Instanz haar zesde album, getiteld ‘Wir Sind Gold’ uitbrengen en is de opvolger van het vorig jaar uitgebrachte ‘Ins Licht’ waarmee de band redelijk wat succes boekte. Ik ben eigenlijk verder niet zo bekend met de band, maar volgens de bijgeleverde biografie bevat dit album het beste materiaal tot nu toe van de band, het album werd geschreven tijdens de najaars tournee van 2006. De productie lag in handen van producer Sven Peks en gitarist Oliver Schmidt, echter dit keer was de gehele band meer betrokken bij het opname proces waardoor het album een aantal zeer persoonlijke, emotionele, intense en individuele passages bevat.

De teksten van Letzte Instanz worden gezongen in het Duits waardoor de sound van de band nogal doet denken aan een band zoals Rammstein, Oomph, Das Ich en Die Krupps die natuurlijk de bekendste in het genre zijn. De muziek van Letzte Instanz is echter wel wat melodieuzer en voorzien van de nodige klassieke arrangementen zoals goed te horen is tijdens songs zoals “Sturmvogel” of “Der Ewige Kreis”. De band vond onlangs in violiste Henriette Mittag de geschikte persoon en ook is op het album de jonge sopraan Christiane Karg te horen. Verder detail is het diepe, emotionele en markante stemgeluid van zanger Holly die daarmee een grote stempel drukt op de sound van de band, luister maar eens naar de semi-ballad “Monument Der Stille“. Maar het zijn dan toch de tracks zoals “Du Und Ich“ en de van een stevige dancebeat voorziene “Morgenrot” die goed in het gehoor liggen en daardoor ook blijven hangen. Verdere aanraders op het album zijn dan toch wel de songs “Sie Kommen“, “Wir Sind Allein“ en “Und Das Meer…”. De song “Frei” bevat dan weer een heerlijke groove. Tijdens de song “Meine Innere Stimme I” heeft de band dan een tracks weten te componeren voorzien van stevige gitaarpijen, ingetogen zang en de nodige klassieke invloeden, deze song wordt later op het album nog voorgezet met “Meine Innere Stimme II.

Met ‘Wir Sind Gold’ heeft de band een zeer degelijk en afwisselend album weten te maken, de productie is dik in orde, het geluid is glashelder, hard en fris en ook de vele instrumenten op het album zijn goed te onderscheiden. Fans van eerder genoemde bands kunnen het album dan ook met een gerust gevoel aanschaffen.

01. Du Und Ich
02. Morgenrot
03. Sturmvogel