Lazarus Blackstar Funeral Voyeur

Undergroove Records / Suburban

Website: Lazarus Blackstar

Zo’n twee jaar geleden bracht het Engelse Lazurus Blackstar het debuutalbum 'Revelations' uit dat zeer goed werd ontvangen en inmiddels ligt de opvolger ‘Funeral Voyeur’ een aantal weken in de schappen. De muziek van Lazarus Blackstar kan het best omschreven worden van een mix van grindcore, deathmetal en doom en kan daarmee dan ook het best in het hokje “sludge” geplaatst worden. Sludge metal is een muziekgenre dat gerelateerd is aan de doom metal gemixt met diversen invloeden zoals hardcore en stoner-rock.

Het album opnet met het titelnummer van het album, “Funeral Voyeur”, een logge, slepende song met vette gitaar riffs en depressieve zangpartijen van Paul Catten. Ondanks dat ook de rest van het album vol staat met langzame slepende songs zijn er toch ook enkele snellere partijen op het album te vinden zoals tijdens het volgende ”I'm Not Paranoid (I Know That They Hate Me)”. Echter de rest van de songs op het album zijn langzame, loodzware beukers, tevens maakt de band veelvuldig gebruik van samples, luister maar eens naar het intro van ‘Make Believe Master’ of het laatste deel van het drieluik “Revelations III: Conclusion (The Dead Now Walk The Earth)“ waarvan we de eerdere delen op debuut album aantreffen. Verder zijn de teksten heerlijk creepy, luister maar eens naar afsluiter “Final Restraining Order”. Het album was er overigens bijna niet gekomen omdat vlak voor de opnamen zanger Paul Catten door toedoen van een allergische reactie op de anesthesie die gebruikt werd tijdens een simpele appendix operatie tijdelijk in coma raakte. Na het ontwaken ging het al spoedig beter met Paul en kon het album alsnog afgemaakt worden. Dat de zangpartijen hierdoor nog mistroostiger, depressiever, smeriger en zwaarder op de maag liggen mag dan een geluk bij een ongeluk heten.

De band laat zich verder moeilijk vergelijken met andere, maar volgens de myspace pagina van de band is Lazerus Blackstar beïnvloed door bands zoals Saint Vitus, Sleep, Trouble, Black Sabbath, Eyehategod en Iron Monkey om enkele te noemen en daar zal ik hier maar mee laten.

01. Funeral Voyeur
02. I'm Not Paranoid (I Know That They Hate Me)
03. Make Believe Master