Kingfischer Sky Hallway Of Dreams

Suburban Records

Website: Kingfischer Sky

Na zijn vertrek in 2001 bij Within Temptation wilde drummer Ivar De Graaf wat anders gaan doen, samen met de klassiek geschoolde zangeres Judith Rijnveld neemt Ivar alle rust en tijd om composities te schrijven die niet aan een bepaald genre of stijl zijn gebonden en zo wordt de basis gevormd voor Kingfisher Sky. Het resultaat ligt inmiddels in de winkels, maar de release van ‘Hallway Of Dreams’ ging niet zonder slag of stoot. Ivar en Judith hadden in totaal zo’n vijf jaar nodig om de songs te vormen en een geschikte band bij elkaar te zoeken die werden gevonden in bassist Eric Hoogendoorn (ex-Orphanage), de gitaristen Daan Janzing en Edo van der Kolk en toetsenist George van Olffen (ex- Moonflower). Afgelopen jaar tekende de band een deal met Suburban Records en werd er in juni 2007 begonnen met de opname van het debuutalbum dat geproduceerd werd door Jochem Jacobs (Textures) en Bouke Visser. Het resultaat mag er zijn, de muzikale koers laat zich moeilijk omschrijven, maar samen met het label werd de term progressieve myth-rock doorgevoerd om het geluid van de band toch een naam te geven. Denk hierbij enerzijds Heart, Clannad, Tori Amos, Kate Bush, Mike Oldfield en Pink Floyd en anderzijds aan progrock zoals van Porcupine Tree, King's X en Marillion waardoor het album en veelzijdig geluid met sfeervolle contrasten heeft meegekregen.

De songs op het album bestaan dan ook niet uit bombastische songs met meerdere lagen over elkaar zoals Within Temtation dat zo goed weet te brengen, maar uit sfeervolle liedjes met diversen invloeden zoals Ierse folk, zware rock, progressief en stevig gitaarwerk, luister bijvoorbeeld maar eens naar een song zoals het titelnummer “Hallway Of Dreams” of het emotionele songs “Her White Dress”. Natuurlijk staan er ook enkele bombastische symfonieën op het album zoals “Through My Eyes” en “Brody” die het gothic genre toch enigszins kenmerken, de laatste doen de zanglijnen me dan nog het meeste denken aan het Friese Autumn. Verder zijn de kwaliteiten van de individuele muzikanten goed waarneembaar, zo is er voldoende ruimte gelaten voor prachtige gitaarsolo’s en wordt en wordt er uitstekend gemusiceerd tijdens het progressieve “Balance Of Power”. Het nummer “Big Fish” is dan weer een echte rockballed en tijdens het afsluitende “Sempre Fedele” komen er dan weer wat Spaanse invloeden bovendrijven. Het album is dan ook zeer divers en kent voldoende afwisseling om te blijven boeien, misschien is dit niet voor iedereen gemakkelijk doordat de band diversen stijlen weet te combineren maar voor vele zal dit een aangename verassing zijn.

Met ‘Hallway Of Dreams’ heeft de band dan ook een volwassen album weten op te nemen dat de lading progressieve myth-rock dan ook volledig dekt. De band moet dan ook niet gezien worden als de zoveelste ‘female fronted’ metalband die probeert mee te liften op het succes van bands zoals Within Temptation, After Forever en Nightwish. Fans van eerder genoemde bands moeten het album echter zeker eens gaan beluisteren en mijn inziens heeft de band de mogelijkheden om uit te groeien tot een geduchte concurrent van eerder genoemde bands.

Op de myspace pagina van de band zijn alvast enige songs te beluisteren.

01. The Craving
02. Hallway Of Dreams