Ken Hensley Blood On The Highway

Politur / H'art Music

Website : Ken Hensley

Voormalig Uriah Heep toetsenist Ken Hensley is terug met een nieuwe album getiteld ‘Blood On The Highway’. Hensley kan samen met artiesten zoals Rick Wakeman en Keith Emerson gezien worden als een van de vernieuwers van het gebruik van keyboards in de rockmuziek in de jaren zeventig. In zijn vroege loopbaan richtte Ken de band The Gods en bracht daarmee twee albums uit. Kort na de releases van het tweede album werd Hensley door Paul Newton gevraagd voor Spice, een Londense band die verder door het leven ging als Uriah Heep. Ken Hensley speelde bij Uriah Heep vooral het Hammondorgel, slide gitaar en akoestische gitaar en . Daarnaast zong hij enkele solo's, waaronder de internationale hit “Lady In Black”. Dertien studio albums en een aantal grote hits later zoals “Easy Livin”, “July Morning”, “Stealin”, “Gypsy” en “Free Me” verliet hij Uriah Heep in 1981.

Tijdens zijn tijd bij Uriah Heep hield Hensley zich ook met een flink aantal andere projecten bezig zoals Headmachine en verscheen in 1973 zijn eerste solo album 'Proud Words On A Dusty Shelf' en na zijn carrière bij Uriah Heep speelde hij enkele jaren bij het Amerikaanse Blackfoot waarna het enkele jaren stil werd rond Hensley. Sinds 1999 komt er weer regelmatig nieuw werk uit van Ken Hensley en bracht hij een aantal soloalbums uit.

Afgelopen mei 2007 verscheen dus Ken Hensley's nieuwe album, ‘Blood On The Highway’ met daarop gastbijdragen van onder andere Glenn Hughes, John Lawton, Eve Gallagher en Jorn Lande. ‘Blood On The Highway’ is een rock opera die het grotendeels autobiografisch levensverhaal van Hensley uit de jaren '70 vertelt. Het verhaal handelt over de hoogte en diepte punten die Hensley in de roemruchte jaren zeventig van zijn periode bij Uriah Heep meemaakte. Wat betreft de songs op het album, dit zijn allen degelijke lekker in het gehoor liggende rocksongs die natuurlijk in het straatje liggen van Uriah Heep, maar omdat de heer Hensley de hulp heeft ingeroepen van enkele zeer gewaarde zangers kent het album toch de nodige afwisseling. Zo is er tijdens de eerste vier tracks een hoofdrol weggelegd voor Jorn Lande (ex-Masterplan) die we in totaal vijf tegenkomen en schittert Glen Hughes tijdens “What You Gonna Do“ en de sterke, ruim acht minuten tellende epische song “The Last Dance“ die het album stijlvol afsluit. Verder komen we dan nog Eve Gallagher tegen tijdens de song “Think Twice”waarbij de zangpartijen me wat aan Tina Turner doen denken. Verder is Hensley niet geheel onverdienstelijk zelf ook een viertal tracks als zanger te horen, vooral het ballad-achtige “There Comes A Time” kan ik wel waarderen en ook voormalig Uriah Heep voorman John Lawton horen we terug tijdens “It Won’t Last” Deze song komt dan nog het meest in de buurt van Hensleys en Lawton voormalige band. Dit is dan ook samen met het titel nummer “Blood On The Highway“ dan ook een van de betere songs van het album.

Met ‘Blood On The Highway’ heeft de heer Hensley een zeer degelijk rockalbum opgenomen. Vooral het eerste deel van het album dat de wat meer melodieuze rock songs bevat kan mij zeer bekoren, het tweede deel van het album bestaat voornamelijk uit een aantal ballad-achtige AOR songs. Hensley bewijst met dit album dat hij nog lang niet opgebrand is en de oudjes doen het toch maar weer. Fans van onder andere Uriah Heep en de wat oudere rockers onder ons kunnen dit album dan ook met een gerust gevoel aanschaffen, klasse!!!

Het album is overigens al enige tijd geleden verschenen maar op 1 november zal de gelimiteerde uitvoering verschijnen dat naast de normale cd onder meer Henley’s autobiografische boek “When Too Many Dreams Come True”, een T-shirt en twee DVD’s zal bevatten.

01. (This Is) Just The Beginning
02. We’re On Our Way
03. Blood On The Highway