Katatonia July

Peaceville Records / Suburban

Website: Katatonia

Afgelopen jaar, op 13 maart kwam het Katatonia album ‘The Great Cold Distance’ uit, het album kon op uitstekende kritieken rekenen, redenen genoeg dus voor de platenmaatschappij om het album afgelopen maart opnieuw uit te brengen, echter dit maal als speciale editie met surround sound 5.1 geluid en aangevuld met twee extra tracks die eerder al op de single ‘My Twin’ te vinden waren. De band werd begin jaren negentig opgericht, in deze periode speelde de band een combinatie van doom en death metal. Na diversen line-up wisselingen begon de groep een alsmaar muzikalere koers te varen, het brute geweld en de grunts weren ingeperkt om plaats te maken voor melancholische zangpartijen en een sfeervol gitaargeluid.

Deze inmiddels derde single van het ‘The Great Cold Distance’ album opent met de song “July”, een zeer degelijke song met slepende, up-tempo gitaarpassages en de overstemmende melancholische, droevige zangpartijen van zanger Jonas Renske, de song doet tevens hier en daar wel wat aan Tool denken. Het tweede nummer is een remix van de song “Soil’s Song”, het origineel ken ik niet maar deze mix kan mij niet zo bekoren als de eerste song, het zijn vooral de dance invloeden die mij tegenspreken. Als derde song krijgen we dan nog de nieuwe track “Unfurl” voorgeschoteld, dit is een vrij kalme song met wat akoestisch gitaarwerk en vrij rustige en emotionele zangpartijen van Jonas Renske. Verder vinden we op deze single de videoclip terug van de song “July”. De regie was in handen van Charlie Granberg, de clip is via de volgende link te bezichtigen.

Tevens heeft Katatonia het optreden dat de band gaf tijdens de laatste editie van Summer Breeze Open Air festival in Duitsland opgenomen en zal als double-disc live album /DVD worden uitgebracht onder de noemer ‘Live Consternation’. Het artwork zal opnieuw verzorgd worden door Travis Smith en zal de stijl van The Great Cold Distance aanhouden, deze release staat gepland voor 28 mei.

01. July
02. Soil’s Song (Krister Linder 2012 remix)
03. Unfurl