Kamelot Ghost Opera

SPV / Steamhammer

Website: Kamelot

Het Amerikaanse Kamelot zal op 4 juni het nieuwe album ‘Ghost Opera‘ via SPV / Steamhammer uitbrengen. Tijdens de onlangs afgelopen Europese toer van de band, die nagenoeg uitverkocht was konden we al genieten van het titelnummer. ‘Ghost Opera’ is de opvolger van het in 2005 uitgebrachte ‘The Black Halo’ waarvoor de band zeer goede kritieken mocht ontvangen, sinds het uitbrengen van deze release is de populariteit van de band dan ook enorm toegenomen. Het album is in tegenstelling tot de twee voorgaande releases van de band geen conceptalbum, maar bestaat uit een aantal donkere, op zichzelf staande verhalen.

Het album opent met een prachtig melodieus klassiek stukje vioolmuziek getiteld “Solitaire“ waarna het intro naadloos overgaat in het krachtige, bombastische “Rule The World” voorzien van het nodige gitaarwerk van de heer Youngblood, verder is er een hoofdrol weggelegd voor het inmiddels vaste bandlid Oliver Palotai die de song voorziet van uitstekende symfonische keyboards. De up-tempo titelsong “Ghost Opera” handelt over een jonge operazangeres die op de vooravond van haar podium debuut op brute wijze verkracht wordt, de prachtige videoclip van deze song is te bekijken via de volgende link. Het volgende “The Human Stain” is dan een stevige song, voorzien van stevig pompend gitaarwerk en ook de ritmesectie onder leiding van bassist Glenn Barry en drummer Casey Grillo mag er ook zijn, het volgende “Blücher” kent tevens enkele zeer stevige gitaariffs. Tijdens de song “Love You To Death“ is er een hoofdrol weggelegd voor zangers Amanda Sommerville van Aïna, de song wordt verder voorzien van de nodige vioolklanken en zeer sterke solo’s van de heer Thomas Youngblood, klasse! Het nummer “Up Through The Ashes” doet dan weer erg aan het werk van Evergrey ten tijde van ‘The Inner Circle‘ denken, niet dat het een slechte song is integendeel de song is een heerlijke bombastische nummer voorzien van zeer sterke zangpartijen van Kahn. Het volgende “Mourning Star” is voorzien van de nodige sferische keyboards, de zangpartijen van de heer Khan worden verder aangevuld met de betoverende vocalen van zangeres Simone Simons van Epica. “Silence Of The Darkness” is een symfonische up-tempo powermetal song, voorzien van een prachtige keyboardsolo van nieuwkomer Oliver Palotai. De song “Anthem” heeft een prachtig piano intro meegekregen waarna zanger Roy Kahn inspringt en het nummer overgaat in een mooie emotionele ballad voorzien van enkele strijkers. Het album wordt afgesloten door het up-tempo “EdenEcho”, waar de bombastische stukken opnieuw wat doen denken aan Evergrey.

Voor dit inmiddels achtste officiële studioalbum van de band werd voor de productie opnieuw gekozen voor de samenwerking met Sascha Paeth en Miro. Het album klink dan ook als een klok, het geluid is zeer helder en fris, klasse!!! Verder klinkt het album over het algemeen wat toegankelijker dan het voorgaande werk van de band en kent dan ook een aantal zeer sterke meezingers, maar ook de bombastische, orkestrale van strijkers voorziene songs worden niet vergeten. Verder heeft de band met de Noorse Roy Khan een zeer sterke, charismatische en dynamische zanger in huis waardoor de band de laatste jaren erg gegroeid is. Met ‘Ghost Opera’ heeft de band dan ook een waardige opvolger uitgebracht van het in 2005 verschenen ‘The Black Halo’ dat geheel in de lijn der verwachting ligt. Liefhebbers van melodieuze, symfonische metal van bands zoals Evergrey, het oudere werk van Queensryche en fans van het voorgaande werk van de band kunnen het album dan ook met een gerust gevoel aanschaffen.

Het album zal tevens als speciale editie uitkomen voorzien van een extra DVD met daarop onder andere de clip van ‘Ghost Opera’, verder zal de band op 16 juni tijdens Fields Of Rock, te Biddinghuizen het “Rage Stage” afsluiten.

01. Solitaire
02. Rule The World
03. Ghost Opera