Jordan Rudess The Road Home

Magna Carta Records / Mascot Records

Website: Jordan Rudess

Op 12 september zal het soloalbum ‘The Road Home’ van Jordan Rudess uitkomen via Magna Carta Records, Jordan Rudess is vooral bekend als toetsenist van de progressieve metalband Dream Theater maar heeft ook tal van gastbijdragen geleverd aan nationale en internationale artiesten zolas op David Bowie’s ‘Heathen’ (2002). Dit nieuwe solo album is gevuld met een aantal rock klassiekers bewerkt door Jordan die van invloed zijn geweest op zijn huidige loopbaan. Op deze release wordt hij bijgestaan door een aantal bekende gastmuzikanten zoals Neal Morse (ex-Spock’s Beard), Kip Winger (Winger) en Steven Wilson (Porcupine Tree). Bij het bekijken van de tracklist zou je bijna denken, slechts zes songs, maar er is er slechts één die onder de acht minuten komt.

Het album opent met de Genesis cover “Dance On A Volcano” waarbij de zangpartijen uitstekend worden waargenomen door Neal Morse. Ook tijdens de volgende song, het bijna dertien minuten durende “Sound Chaser” van Yes wordt Jordan bijgestaan door twee uitstekende zangers, te weten Kip Winger en Nick D’Virgilio (Spock’s Beard). Vervolgens zijn we dan aanbeland bij de song “. Just The Same” van Gentle Giant dat enigszins natuurgetrouw maar voorzien van verbluffende keyboardpartijen wordt uitgevoerd. Het blijft natuurlijk een soloalbum dus is er veel ruime gelaten voor het zeer degelijke toetsenwerk van Rudess dat enthousiast en virtuoos wordt gebracht en dat over het hele album genomen wel blijft overheersen. Verdeer worden we dan nog getrakteerd op de “JR Piano Medley“ en het wat mindere “Piece Of The π” waarop het geheel wat inzakt en de verveling begint toe te slaan. Op het album wordt Jordan verder bijgestaan door onder andere gitaristen Ed Wynne (Ozric Tentacles), Ron ‘Bumblefoot’ Thal (Guns'N'Roses), Marco Sfogli (JamesLaBrie) en drummer Rod Morgenstein (Winger). Het album wordt afgesloten met de Emerson, Lake & Palmer song “Tarkus”, een episch nummer van ruim tweeëntwintig minuten waarop de zangpartijen worden verzorgd door Kip Winger en Steven Wilson.

Op de productie en het spel van Jordan en de rest van de muzikanten valt weinig op te merken. De artiesten op dit schijfje behoren dan ook niet voor niets tot de aller-beste, het album is dan ook een echte aanrader voor de doorgewinterde progmetal fanaat. Verwacht echter geen Dream Theater album want daarvoor is het gespeelde materiaal allemaal wat te afwijkend van eerder genoemde band. Verder ziet het artwork van de digipack die ik van het label mocht ontvangen er zeer netjes uit, klasse.

01. Dance On A Volcano
02. Sound Chaser
03. Just The Same