Insania Stockholm Agony - Gift Of Life

Black Lodge / Suburban

Website: Insania Stockholm

Insania Stockholm werd in 1992 opgericht door drummer Mikko Korsbäck en gitarist Henrik Juhano, doel van de band was het spelen van muziek die in het straatje lag van bands zoals Helloween, Gamma Ray en Blind Guardian. Na twee demo’s bracht de band in 1999 het debuutalbum ‘World Of Ice’ uit, deze release werd een jaar later gevolgd door ‘Sunrise In Riverland’ welke werd opgenomen in de Finnvox studios. Na enkele bezettings wijzigingen werd in 2003 uiteindelijk het derde album ‘Fantasy - A New Dimension‘ uitgebracht. In 2005 tekende de band bij Black Lodge.

Het inmiddels vierde album ‘Agony - Gift Of Life’ werd in december 2005 ingeblikt, het duurde echter tot november 2006 voordat het album werd gemasterd, de release staat nu voorlopig gepland op 15 juni 2007. Het album opent met het bombastische intro “Agony”, na dit intro wordt je eigenlijk meteen verrast door het volgende “Facing My Destiny“, een snelle up-tempo song met pompende baslijnen, snelle dubbel baspartijen, hoge zangpartijen, uitstekend gitaarwerk van gitarist Peter Östrosdo, de band geeft hiermee meteen een sterk visitekaartje af. Het album bevat tevens enkele klassieke invloeden, luister maar eens naar het begin van “Gift Of Life”, de zang doet mij overigens hier wat aan Dragenforce’s ZP Theart denken. Tijdens het ballad achtige “One Day” neemt de band dan weer wat gas terug, zanger Ola Halén weet hiermee dan ook behoorlijk te overtuigen dat hij alle regionen zoals de langzamere ballads evenals de hoge uithalen behoorlijk weet te beheersen. “Fight For Life” is dan weer een snelle up-tempo powermetal song die behoorlijk in het straatje ligt van het eerder genoemde Dragonforce. Wat verder opvalt, zijn de jaren zeventig keyboardpartijen van Dimitri Keiski, deze heeft dan ook goed naar Deep Purple’s Jon Lord gekeken zoals goed te horen is tijdens de songs “Valley Of Sunlight“ en een van de beste nummers van het album in de vorm van het ruim acht minuten durende “Times Of Glory”. Deze wat langzamere song bevat net als de rest van het album een aantal zeer degelijke gitaar solo’s, heavy gitaarwerk en enkele uitstekende breaks, de song begint echter met het intro van een krakerige ouderwetse LP, gevolgd door een mooi piano intro, waarna de rest van de band inzet, met deze song weet de band dan ook de nodige rust te brengen, klasse. Tegen het einde van het album komen we dan nog een tweede op akoestische gitaar begeleide ballad tegen in de vorm van “Time Passes By”, dat wel een beetje aan Extreme’s hitsingle “More Than Words” doet lijken, waarop het album wordt afgesloten door de snelle powermetal song “Alive”

Ondanks dat de opnamen van ‘Agony Gift Of Life’ inmiddels wat gedateerd zijn heeft de band een zeer degelijk, melodieus heavy powermetal album afgeleverd die in het straatje ligt van het oudere werk van bands zoals Helloween, Gamma Ray, Dragonforce en Stratovarius, tevens bevat het album enkele AOR, progressieve en hard rock invloeden, fans van deze bands moeten Insania Stockholm zeker eens een kans geven.

01. Agony
02. Facing My Destiny
03. Hope