Iced Earth Framing Armageddon (Something Wicked Part 1)

Steamhammer / SPV

Website : Iced Earth

Afgelopen juni konden we al kennis maken met de single ‘Overture Of The Wicked’ van Iced Earth waarop de remake van de “Something Wicked” trilogie te horen was met Tim Owens achter de microfoon. Deze drie songs, die reeds op het album ‘Something Wicked This Way Comes’ uit 1998 te horen waren zijn een soort van overzicht van het sciencefiction / fantasie verhaal dat 12.000 jaar terug in de tijd gaat en ons naar de dag van vandaag leidt. Deze single was bedoeld als voorloper van de twee aankomende albums ‘Framing Armageddon (Something Wicked Part 1)’ en ‘Revelation Abomination (Something Wicked Part 2)’. Het complete verhaal zal tijdens de twee eerder genoemde albums tot in de kleinste details uit de doeken worden gedaan. Het eerste album ‘Framing Armageddon (Something Wicked Part 1)’ zal op 14 september verschijnen en deel twee staat gepland voor maart 2008.

Het album opent met een kort intro waarop de eerste song “Something Wicked (Part 1)” van start gaat, een thrashy song in de wel bekende Iced Earth traditie met agressief, hakkend gitaarwerk, scherpe riff’s, felle solo’s en hoge melodieuze zangpartijen. Ook de rest van de songs op het album zijn klassieke Iced Earth songs met snelle dubbele bass drumpartijen, agressieve gitaar structuren en gierende solo’s voorzien van emotionele zanglijnen van zanger Tim Owens met zijn kenmerkende hoge uithalen. Verder krijgen we tussen de songs door diversen intro’s en samples te horen om zo het verhaal een mystieke atmosfeer mee te geven. Enkele uitschieters zijn dan toch wel de wat snellere up-tempo songs zoals “The Setian Massacre”, “A Charge to Keep “, “Ten Thousand Strong” en “Order Of The Rose”met heerlijk hakkend gitaarwerk. Verder bevat het album dan nog de nodige instrumentale passages zoals de song “Reflections” en oosters getinte passages waardoor het album tot een bombastisch geheel uitgroeit. Verder bevat het album een groot aantal epische mid-tempo songs zoals het ingetogen “The Clouding” en het emotionele ”A Charge To Keep” waardoor het album behoorlijk afwisseling en gevarieerd overkomt, het album zal dan ook echt moeten groeien door middel van een groot aantal luisterbeurten. Sommige songs komen echter wat over geproduceerd over, met overvolle arrangementen, geluidseffecten en samples waardoor de eigenlijke sound van de band wat verloren gaat, maar niets ten nadele van de schrijfkwaliteiten van de heer Schaffer want met ‘Framing Armageddon’ heeft hij weer een top prestatie weten af te leveren. Verder zal ik ook niet teveel ingaan op het complete verhaal, dat moet ieder zelf maar eens lezen in tekstboekje (dat bij mijn aangeleverde exemplaar tevens nog ontbreekt).

Wat betreft de zangpartijen van Tim Owens, er is inmiddels al veel over geschreven en ja, deze vielen nogal tegen op voorganger ‘The Glorious Burden‘ maar onlangs zag ik Iced Earth live aan het werk op Wacken Open Air waar de band een uitstekende prestatie neerzette, vooral zager Tim Owens deed mij hier voormalig zanger Matt Barlow volledig vergeten en zo is het ook op deze nieuwe plaat, klasse. ‘Framing Armageddon (Something Wicked Part 1)’ doet het voorgaande album dan ook volledig vergeten, mocht je het album in je collectie hebben, niet meer draaien! Het album werd opgenomen in de Soaring Eagle Sound studio en gemixt en gemasterd door Jim Morris in zijn eigen Morrissound studio te Tampa en kent dan ook een krachtige heldere mix waar niks op aan te merken valt.

Verder zal de band binnenkort live aan het werk te zien zijn en wel op 1 november in 013 te Tilburg en een dag later op 2 november in Hof ter Lo te Antwerpen waar we hopelijk dan een groot aantal songs van dit uitstekende album live mogen aanschouwen.

Natuurlijk begrijp ik dat platenlabels wat aan de illegale download praktijken willen doen, maar ik wil toch even kwijt dat het zeer storend is om ongeveer elke 30 seconden de tekst “Hello, this is Jon Schaffer from Iced Earth, and you are listening to the latest Iced Earth album Framing Armageddon...” waarbij dan ook het volume van het album dus danig naar beneden wordt geschroefd dat het erg moeilijk is geworden om een degelijke review te schrijven. Als ik na zo’n twintig minuten de gesproken tekst zo’n vijftien keer gehoord heb is het luisterplezier er wel vanaf en begin ik mij steeds meer te irriteren. Hopelijk heeft het volgende deel deze vervelende melding niet, wij kunnen in ieder geval alvast niet meer wachten tot ‘Revelation Abomination (Something Wicked Part 2)’ dat volgens de heer Schaffer een stuk sneller en heaviër zal zijn uitkomt, klasse!!!

01. Overture
02. Something Wicked (Part 1)
03. Invasion