Houston Swing Engine Entre Hommes

Headstrong Records / Suburban

Website: Houston Swing Engine

Het Zwitserse Houston Swing Engine heeft onlangs via Headstrong Records hun derde volwaardige album ‘Entre Hommes’ uitgebracht. Het album is de opvolger van het drie jaar geleden verschenen ‘The Tiger Flamboyant’. Houston Swing Engine bestaat onder meer uit drie voormalig leden van de band Shovel en deelde eerder het podium met groepen zoals Queens Of The Stone Age, The International Noise Conspiracy, The Eagles Of Death Metal, Helmet, Therapy, Gwar, Kruger, The Hellsuckers en Billy Talent om er enkele te noemen. Het album werd opgenomen onder leiding van Santi Garcia (Tokyo Sex Destruction, AM Thawn, Flink & Favez) in San Feliu, Spanje.

Ik moet echter toegeven tot nu toe had ik eigenlijk nog nooit van deze band gehoord, op zich vreemd want de band heeft met ‘Entre Hommes’, ondanks dat het niet echt origineel klinkt een degelijk album uitgebracht Het album bestaat uit in totaal veertien krachtige, energieke en catchy songs, de zangpartijen zijn dan nog eens doordrenkt met de nodige hardcore invloeden. Wat betreft de songs, het meeste wat Houston Swing Engine hier laat horen is niets nieuws onder de zon en al veelvuldig gedaan door vele voorgangers, zo heeft de bassriff van opener “My Velvet Hostage“ wel wat weg van Queens Of The Stone Age. Waar ik echter minder over te spreken ben zijn de zangkwaliteiten van zanger Danek, hij weet op de een of andere manier een aantal songs zoals “Transitional State Of Joy“ of “New Wave Hooker” gedegen om zeep te helpen. Op het moment dat de band het gaspedaal wat meer intrapt tijdens de wat snellere songs zoals titelsong “Entre Hommes“ komen de agressieve zangpartijen wat meer tot zijn recht zoals ook goed merkbaar is aan bijvoorbeeld het laatste deel van het drieluik “Sleazy Division (The Charge)”. Verdere uitschieters op het album zijn dan toch nog de songs “Chess Mate Fucker!" en het duidelijk sterk door de Deftones beïnvloede “Everything Fades”.

De productie is dik in orde, het geluid is helder en dat is ook meteen het gemis van de band, het klinkt allemaal net iets te netjes om echt te rocken, het geheel had net een rauwer randje mogen hebben. Verder zal de band met de mix van stoner, metal, punk, hardcore en rock menig fan van het oudere werk van The Hellacopters, Kyuss, Queens Of The Stone Age en Turbonegro kunnen bekoren.

01. My Velvet Hostage
02. Transitional State Of Joy
03. New Wave Hooker