Himsa Summon In Thunder

Website : Himsa

Waarschijnlijk zijn de gloriedagen voor Himsa nu daadwerkelijk aangebroken. Na hun vorige schijf 'Hail Horror' liep het contract met Prosthetic Records af. En nu is het kwintet uit Seattle onder de paraplu van metalgigant Century Media terrecht gekomen. Een flinke Europese tour met As I Lay Dying, Darkest Hour en Maroon komt eraan en binnenkort dus de release van het nieuwe album, ‘Summon In Thunder’.

Met een nieuw album op zak is het altijd makkelijker touren, maar natuurlijk helemaal als je ook een goed album op zak hebt. Wat in het geval van Himsa dan ook zo is. Met de terugkeer van Sammi Curr schurkt Himsa nu dicht tegen de thrash metal aan, doorspekt met invloeden uit de metalcore (eigenlijk voornamelijk te vinden in de zang van John Pettibone). Af en toe doet de muziek een beetje denken aan Hatesphere maar dan met veel meer melodie en wat minder hakkende riffs. De nummers bevatten veel melodie, zoals het rustige “Den Of Infamy” of het majestueuze “Skinwalkers”. Maar ook is er tijd voor hard tekeer gaan, zoals op opener “Reinventing The Noose” of het mensenslopende “Ruin Them”. Niettemin is het toch vooral het melodische gitaarwerk dat deze plaat overheerst, maar in de positieve zin. Niet dat er hier spetterend gitaarspel te ontdekken is (allesbehalve zelfs), maar het levert wel een goede basis voor de nummers.

De nieuwe plaat van Himsa is een mengeling van melodie, thrash en metalcore geworden. Hierdoor is 'Summon In Thunder' dan ook een plaat geworden die mensen uit allerlei delen van de metal-wereld zou kunnen behagen. Mocht het dus iets voor je zijn, probeer Himsa dan eens. (Thomas van Golen)

Himsa are:
Johnny Pettibone – Vocals
Sammi Curr – Guitar