Hermano …Into The Exam Room

Suburban Records

Website: Hermano

De Amerikaanse formatie Hermano zal op 19 oktober hun nieuwste album via Suburban Records uitbrengen. Het album heeft de titel ‘…Into The Exam Room’ meegekregen en is inmiddels de derde release van voormalig Kyuss-zanger John Garcia en volgt daarmee het album ‘Dare I Say’ uit 2004 op. Hermano bestaat uit, naast de eerder genoemde John Garcia uit David Angstrom (Black Cat Bones, Supafuzz), Steve Brown (Orquesta del Desierto), Chris Leathers en Mike Callahan (Earshot) en werd 1999 opgericht als gelegenheidsband, maar groeide inmiddels uit tot een heuse band die inmiddels een aantal maal over de hele wereld toerde. In 2002 kwam het debuut 'Only A Suggestion' uit, een album dat goed werd ontvangen door de fans van onder meer Kyuss en het ter ziele gegane Soundgarden. Twee jaar later doken de leden opnieuw de studio voor de opnames van de opvolger 'Dare I Say'.

Omdat de bandleden verspreid door heel Amerika wonen werd het nieuwe album ‘...Into The Exam Room’ door ieder bandlid afzonderlijk in verschillende studio’s in Californië, Ohio, Georgia en Kentucky opgenomen. Hierna werden de opnames naar producer Russ-T Cobb verstuurd die de opnames tot een luisterbaar geheel wist te smeden. Dat de band met deze manier een hoop tijd en daarmee ook heel wat geld heeft weten te besparen mag duidelijk zijn, maar het eindresultaat klink in tegenstelling tot wat je zou verwachten van deze manier van openen erg indrukwekkend.

Het album opnet met het degelijke “Kentucky”, na een kort intro slaat de song meteen in als een bom, scheurend gitaarwerk en de typische zang van de heer Carcia. Halverwege de volgende song “Exam Room“ vinden we opnieuw een spetterende solo van de heer Angstrom, de zangpartijen van John Garcia en de stevige gitaarrifs maken het geheel af. Het volgende “Dark Horse II” is een zeer ingetogen en emotionele song waar de heer Garcia slechts wordt begeleid door een akoestische gitaar. De song gaat daarna naadloos over in het stevige uptempo “Left Side Bleeding”. De band ronkt, grooved en rockt alsof het een lieve lust is, luister maar eens naar “Out Of Key, But In The Mood”, het groovy “Adoption Boy”. Tegen het einde van het album komen we dan nog het akoestische “At The Bar” tegen waarna het album wordt afgesloten met het stevige “Our Desert Home” en het wat vreemde “Letters From Madrid”, klasse!!

Natuurlijk liggen de roots van de Hermano nog wel bij de stonerrock, echter met “…Into The Exam Room” heeft Hermano het pad enigszins verlaten waardoor de band een zeer gevarieerd, volwassen en herboren geluid heeft weten te creëren. Laten we het maar houden op een mix van Soundgarden en Kyuss.

Via de myspace pagina http://www.myspace.com/hermanorocks van de band zijn alvast de nieuwe tracks “Kentucky” en “Exam Room” te beluisteren. Voor wie de band live wil zien kan op 17 november terecht in de Effenaar in Eindhoven waar de band de pannen van het dak zal spelen.

01. Kentucky
02. Exam Room
03. Dark Horse II