Helloween The Legacy World Tour 2005/2006 - Live In Sao Paulo

Steamhammer / SPV

Website : Helloween

Het laatste wapenfeit van Helloween, het uit 2005 stammende album ‘Keeper of the Seven Keys - The Legacy’ werd zowel door de pers als ook de fans van de band goed ontvangen. De band startte hierop een uitgebreide wereldtournee van meer dan 100 shows in 40 verschillende landen die liep van halvege 2005 tot ver in 2006. Zo speelde de band in de zomer van 2006 op diverse grote festivals zoals het Graspop Metal Meeting festival en het Friese Waldrock festival. Gedurende deze toer werden er op verschillende locaties en continenten live opnames gemaakt voor een later uit te brengen CD en DVD. Het is inmiddels alweer zo’n tien jaar geleden dat het live album ‘High Live’ uitkwam, dus hoog tijd voor een nieuwe moeten onze Duitse vrienden gedacht hebben.

Deze nieuwe dubbel CD bevat 12 songs met een totale speelduur van bijna twee uur en bestaat voor het grootste deel uit opnames van de show die de band gaf voor ruim 6000 uitzinnige fans in Sao Paulo, Brazilie. Het optreden op dit dubbelalbum bestaat zowel uit een aantal songs van het laatste studio album ‘Keeper of the Seven Keys - The Legacy’ zoals de nummers “The King For A 1000 Years”, “The Invisible Man” en “Mrs. God”; en wordt aangevuld met de nodige klassiekers in de vorm van “I Want Out”, “Dr. Stein”, “Eagle Fly Free”, “Mr. Torture” en “Keeper Of The Seven Keys”. Verder zijn er tijdens diversen songs hier en daar wel wat keyboards waarneembaar, die vakkundig door nummers heen zijn verweven. Het opgenomen materiaal is gemixt door producer Charlie Bauerfeind, die het album van een zeer helder en fris geluid heeft voorzien. De band is op dit schijfje dan ook in goeden doen, vooral zanger Andi Deris levert een uitstekende prestatie en ook het publiek doet goed mee dat vooral te horen is tijdens nummers zoals “Future World” en het afsluitende “Dr Stein“ waarbij de band volledig wordt overstemd door 6000 uitzinnige Braziliaanse fans. Het geheel wordt verder aan gevuld met twee bonus tracks in de vorm van “Occasion Avenue”, opgenomen in Tokyo en het niet zo vaak live gespeelde “Halloween”, opgenomen tijdens het Masters Of Rock festival in Vizovice, Chechie. Met deze uitstekende show bewijst Helloween opnieuw nog maar eens dat de powermetal die de Duisters al zo’n lange tijd maken nog lang niet uitgestorven is, klasse!

Track listing CD 1:
01. Intro
02. The King For A 1000 Years
03. Eagle Fly Free
04. Hell Was Made In Heaven
05. Keeper Of The Seven Keys
06. A Tale That Wasn't Right
07. Mr. Torture
08. If I Could Fly
09. Power

Track listing CD 2:
01. Future World
02. The Invisible Man
03. Mrs. God
04. I Want Out
05. Dr. Stein
06. Occasion Avenue
07. Halloween

‘Keeper Of The Seven Keys – The Legacy World Tour 2005/2006 Live On 3 Continents’ zal op 23 februari 2007 uitkomen in totaal 3 verschillende formaten. In Europa zal het geheel uitkomen als dubbel live DVD met de dubbele live CD in een gelimiteerde oplage in een speciale digipack uitvoering. Verder zal het werkje uitkomen als normale softbox dubbel DVD en zoals de eerder besproken jewel case dubbel CD. De DVD bevat zowel de PAL als ook de NTSC versies en is voorzien van Dolby Digital 2.0 en Dolby Digital 5.1 geluid en heeft een totale lengte van rond de 280 minuten. Verder is het ook mogelijk om tijdens een aantal nummers tussen twee verschillende shows te schakelen. Verder DVD 2 aangevuld met een 47 minuten durende roadmovie, interviews en enkele video clips. Om een lang verhaal kort te maken, dit zal het ultieme cadeau zijn voor elke Helloween fan en is voor iedereen die de band nog niet goed kent een aangename kennismaking, klasse!!!

De tracklist van de DVD ziet er als volgt uit:

DVD 1:
01. Intro (Sao Paulo)