Hellfueled Memories In Black

Black Lodge / Suburban

Website: Hellfueled

Het Zweedse Hellfueled werd opgericht ergens in 1998 door Jocke Lundgren, Kent Svensson, Andy Alkman en Henke Lönn, de band tekende in 2003 een deal met Black Lodge en de band bracht daarop het debuutalbum ‘Volume One’ uit. Dit album werd opgenomen onder leiding van producer Fredrik Nordström (In Flames, Hammerfall, At The Gates, Arch Enemy, The Haunted, Dimmu Borgir) in de befaamde Studio Fredman te Gothenburg. Hierop toerde de band onder meer in het voorprogramma van Europe. In 2005 trok de band opnieuw de studio in om het album ‘Born II Rock’ in te blikken, deze release shopte het zelf tot album van de maand in diversen internationale magazines.

Afgelopen November sloot de band zich voor twee maanden op in de vernieuwde Studio Fredman om het derde album ‘Memories In Black’ op te nemen onder leiding van Fredrik Nordström en Patrik J. De band speelt een aparte mix van thrash, rock en lichte psychedelica, het album staat dan ook vol met vette, krachtige thrashy riffs voorzien een flinke partij groovende rock n’ roll, zoals goed te horen is tijdens opener “Rewinding Time”. De band wordt aangevoerd door zanger, frontman Andy Alkman, wat vooral opvalt aan de zangpartijen is dat het stemgeluid wel erg veel weg heeft van het oudere werk van Ozzy Osbourne ten tijde van ‘Blizzard Of Ozz’, daar komt dan nog eens bij dat gitarist Jocke Lundgren hetzelfde gitaargeluid als Zakk Wylde weet te produceren, dit kan echter alleen maar als positief opgevat worden. Ook het volgende “Monster” bevat de volgende elementen, de song “Sky Walker” begint dan weer met Thin Lizzy achtige riff. De band kent dan ook hun klassiekers, luister maar eens naar het Sabbath achtige “Queen of Fire” of “Face Your Demon” dat voorzien wordt van een stevige jaren zeventig keyboard sound. Verder heb ik ook niets aan te merken op de ritme sectie van bassist Henke Lonn en drummer Kent G Svensson die perfect op elkaar ingespeeld zijn, waardoor een sterke basis voor de songs wordt gelegd. Verder bevat het album enkele uitstekende metal songs zoals “Warzone” of luister eens naar de up-tempo songs “Right Now” of “Search Goes On” dat hier en daar wat herinnert aan de klassieke Deep Purple sound. Het album wordt vervolgens afgesloten met het donkere “Master Of The Night” gevolgd door “Slow Down”, iets dat de band niet lijkt te doen.

Met “Memories In Black” heeft de band dan ook een toegankelijk en herkenbaar album afgeleverd, de productie is verder dik in orde. Het album is dan ook een echte aanrader voor fans van het heavy werk van Ozzy, Black Label Society en Black Sabbath

De band heeft tevens drie tracks van haar aankomende album online gezet. Het betreft de nummers “Rewinding Time”, “Again” en “Warzone”. De songs zijn te beluisteren op Hellfueled's website.

01. Rewinding Time
02. Monster