Hellebaard Duisternis

Artist Service/Music Buy Mail

Website: Hellebaard

Sinds het ontstaan van Hellebaard in 2000 zijn nu in een tijdsbestek van 3 jaar (2004-2007) inmiddels ook 3 albums uitgebracht. Het enige verschil is dat nu voor het album ‘Duisternis’ van label is veranderd. Werd er eerst via het CCP Productions uitgegeven, nu wordt dat gedaan door Christhunt Productions in Duitsland.

Wat hebben deze Nederlandse jongens dan zoal in hun mars? Vrij veel, aangezien met slechts twee mensen die alle instrumenten en stemmen beheersen, toch een aardige pot pagan black metal neerzetten. Met teksten die spreken over lang vergeten Nederlandse verhalen of over überhaupt middeleeuwse situaties en de voorliefde voor de natuur. Maar ook onderwerpen zoals de strijd, de eer, goed en kwaad komen aan bod. Nu kan je je afvragen, komt dit in het Nederlands wel goed over zonder belachelijk te klinken? Daar moet ik bevestigend op beantwoorden. Wie van de twee, Volmorth of Zarlack, nu precies de vocalen voor zijn rekening neemt is niet te achterhalen. Maar er zit agressie genoeg in om het probleem van zang in je moerstaal naar de achtergrond te drukken. Het is dan ook de muziek die vooral aanspreekt. Het is vaak een wat mid-tempo snelheid die wordt aangehouden, hoewel er natuurlijk ook up-tempo nummers zijn, zoals bijvoorbeeld “Duisternis”, “Vorst Der Nacht”, en “Bloedraad”. Echter zal het nooit op een dezelfde snelheid liggen, wat dat betreft hebben ze het goed begrepen. Veel nummers hebben tempo-wisselingen al dan niet in combinatie met het gebruik van instrumenten zoals hoorns, violen of andere sfeervolle passages die een mens uit zijn keyboard kan toveren. Hierdoor is intens de sfeer te voelen alsof je rondloopt in het bos in 1349. Hopelijk niet in Noorwegen, want dan kan je een probleem hebben met een bepaalde ziekte.

Naar eigen zeggen van Zarlack is het album qua muziek een combinatie van de vorige twee albums met een extra duister randje. Wat dat betreft hebben ze de perfecte mix gevonden, want het album laat van begin tot eind een duidelijk uitgewerkte visie horen op de pagan black metal die de heren voor ogen hebben. En het smaakt zeker naar meer. Benieuwd of de heren nog eens live zullen optreden, wat gezien hun gebruik van instrumenten wat lastig kan worden. (Thomas van Golen)

Hellebaard is:
Zarlack - Bass, Drums, Vocals
Volmorth - Guitars, Vocals, Keyboards