Haste The Day Pressure The Hinges

Website : Haste The Day

Hier is het derde album van de uit Indianapolis afkomstige, melodieuze, christelijke metalcore band Haste The Day,  het album heeft de titel ‘Pressure The Hinges’ meegekregen en zal worden uitgebracht door Century Media. In de meegeleverde biografie staat te lezen dat de band wat strubbelingen had, vlak voor de eerste Europese tournee laat zanger Jimmy Ryan weten dat hij de band verlaat, in allerijl wordt gezocht naar een vervanger en zo wordt Stephen Keech in grote spoed overgevlogen, die de tour glansrijk doorstaat, met Stephen in de gelederen gaat de band dan ook verder en heeft naar eigen zeggen met ‘Pressure The Hinges’ een ijzersterk album weten af te leveren.

Ik moet zeggen dat de muziek wel een klein beetje in mijn straatje ligt, maar het klinkt mij te gelikt. De sound heeft wel erg veel weg van Killswitch Engage maar klinkt net even wat liever, al is Killswitch ook erg schattig hoor, begrijp me niet verkeerd. Verder bevat het album een aantal erg coole bombastische stukken, maar het had van mij wel iets meer en wat rauwer gemogen. De grunt van zanger Stephen Keech klinkt lekker, die had hij wat meer mogen gebruiken dan de cleane zang die veelvuldig op het album te horen is. De cleane zangpartijen klinken verder ook goed, echter veel dubbel ingezongen stukken en naar mijn smaak teveel en te lief waardoor de muziek wat te commercieel overkomt. Het klinkt allemaal net wat te mooi, de rauwe stukjes zijn eraf, te afgemixt zeg maar, erg Nu-Amerikaans dus.

Het voorgaande klinkt allemaal een beetje negatief, maar de muziek zelf blijft leuk. De band heeft in Devin Chaulk een erg goeie drummer in huis. Het album bevat verder mooie melodieuze riffs en heel af en toe wat zware brute stukken. Ik ben toch wel benieuwd hoe deze band het live waar gaat maken, het lijkt me eigenlijk wat moeilijk om het hier gepresenteerde materiaal live te vertolken zoals op cd.

Mocht ik Haste The Day echter ergens op de flyer zien staan, op een of ander festival waar ik toevallig ook lijfelijk aanwezig ben, ga ik toch even kijken. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt.

Mocht je ook nieuwsgierig zijn geworden, bezoek de myspace site van de band dan eens of neem een kijkje op de official bandsite. (Y.T. Miranda Ros)

01. Eye Of The Needle