Harum Scarum Human Nature

Vespa Music Group

Website : Harum Scarum

De Canadese melorockers van Harem Scarem zullen op 12 januari hun nieuwe album op de mensheid loslaten, het album was echter in Japan al sinds 22 november te koop. Het inmiddels elfde studioalbum van de band heeft de titel ‘Human Nature’ meegekregen en heeft tevens een melodieuzer geluid laten horen dan de vorig jaar verschenen voorganger ‘Overload’. Harem Scarem heeft door de jaren heen hun naam binnen de AOR scène meer dan waar gemaakt. De band bracht ons immers klassieke albums zoals het in 1993 verschenen album ‘Mood Swings‘, waarin de nadruk lag op solide, melodieuze rock met afwisselende melodielijnen en sterke riffs en de uit 1995 stammende opvolger ‘Voice Of Reason’. Door de jaren heen weet de band uiteindelijk te overleven en brengt geregeld nieuw werk uit. In 2005 komt dan het album ‘Overload’ uit dat gemengde kritieken ontvangt. De band laat het hier niet bij zitten en besluit de fans van de band tegemoet te komen dat resulteert in de release van het ‘Human Nature’ album.

Met ‘Human Nature’ keert de Harum Scarum terug naar de sound die de band groot heeft gemaakt; sterke melodieuze songs met grootse refreinen en licht verteerbare vocalen. Na ruim 20 jaar bewijzen zanger Harry Hess, gitarist Pete Lesperance, drummer Creighton Doane en bassist Barry Donaughy dat er nog steeds een plek is voor gevoelige AOR rock! Het album klink als een mix van de voorgaande albums 'Big Bang Theory', 'Higher' en 'Overload', vooral de titelsong “Human Nature“ van het album is een ware klassieker in wording, de song is opgebouwd uit een aantal sterke riffs en ook de zanglijn ligt goed in het gehoor. Het daarop volgende nummer “Next Time Around” is dan weer een up-tempo rocknummer, met hier en daar een stevige riff en poppy zangpartijen. Met “Caught Up In Your World“ krijgen we dan een meer ingetogen song te horen gevolgd door “Reality”, een stevige rocksong met uitstekend gitaarwerk. Het gehele album doet mij hier en daar wel wat denken aan Journey en ook Nickelback en Bryan Adams komen nog even om de hoek kijken. Wat vooral opvalt tijdens het beluisteren van het album zijn de sterke meerstemmige zanglijnen en harmonieën die geheel eigentijds klinken ondanks dat het geheel toch ook nog de nodige AOR invloeden kent. Verdere uitschieter zijn dan toch wel de songs “Tomorrow May Be Gone” en “Hanging On”, ook de rest van de in totaal 11 nummers op het album zitten stuk voor stuk goed in elkaar en de productie is verder ook nog eens dik in orde. Verder vinden we in de vorm van de song “Give Love / Get Love” ook nog eens een uitstekende semi-ballad terug op het album, waarbij we kunnen stellen dat de band opnieuw een sterk album met veel variatie heeft afgeleverd.

Ondanks deze uitstekende release wacht de band in Europa nog steeds op de grote doorbraak zoals b.v. in Japan, de band weet echter keer op keer met zeer verassende en sterke albums op de proppen te komen waardoor het slechts een kwestie van tijd zal zijn. Verder vinden we op de Japanse versie nog een bonustrack in de vorm van een akoestische versie van de song “Higher”. Of het album aan de klassieker ‘Mood Swings’ kan tippen laat ik in het midden, maar met ‘Human Nature’ heeft de band opnieuw een zeer sterk album afgeleverd!!!

01. Human Nature
02. Next Time Around
03. Caught Up In Your World