Gamma Ray Land Of The Free II

Steamhammer / SPV

Website : Gamma Ray

‘Land Of The Free – Part II’  is alweer het tiende album van de Duitse power metal band Gamma Ray, het werd opgenomen in de High Gain Studio te Hamburg. De productie was in handen van bassist Dirk Schlächter en zanger / gitarist Kai Hansen, tevens oprichter van de band nadat hij in 1988 Helloween verliet.

In februari 1990 kwam het debuutalbum uit waarbij Kai werd bijgestaan door zanger Ralf Scheepers, bassist Uwe Wessel en drummer Mathias Burchard. Na diverse line-up wisselingen besloot zanger Ralf de band te verlaten, het vierde album ‘Land Of The Free’ dat daarop volgde was tevens het eerste met Hansen als zanger. Het album en werd zeer goed ontvangen door zowel de pers als de fans. Na opnieuw enkele line-up wisselingen werd  tweede gitarist Henjo Richter aangetrokken waarop een aantal zeer sterke albums volgden, ‘Majestic’ dat verscheen in september 2005 was vooralsnog het laatste wapenfeit van de band.

Anno 2007 komt Gamma Ray in navolging van Helloween (dat in 2005 met het derde Keeper Of The Seven Keys op de proppen kwam)  met een vervolg album van een van de meest belangrijke en tevens meest succesvolste albums uit de carrière van de band, het uit 1995 stammende ‘Land Of The Free’ album. Het nieuwe album opent sterk met de song “Into The Storm” en zet meteen de toon, stevige riffs, heerlijke solo’s en sterke zangpartijen van de heer Hansen. Ondanks het feit dat Gamma Ray met deze schijf niets nieuws onder de zon brengt, is dit een prima luisterbaar geheel, althans, wat de muziek betreft. Ik moet zeggen dat de zang hier en daar toch wat krommende tenen teweeg brengt, luister bijvoorbeeld maar eens naar het refrein van de song “To Mother Earth”. Misschien moet Kai Hansen hier en daar iets minder van zijn stem vergen. Opvallend is ook het steeds –al dan niet prominent- aanwezige Iron Maiden geluid. Vanaf het tweede nummer “From The Ashes” vallen steeds, in meer en mindere mate, verschillende Maiden riffs te herkennen. Tijdens het beluisteren van de song “Opportunity” krabte ik mij zelfs even achter de oren: voor het gebruik van de gitaar-en baspartijen in dit nummer hadden ze Steve Harris wel even om toestemming mogen vragen.. Wat ik enigszins miste op dit album waren de bombastiche koren die Gamma Ray in het verleden aanwendde om de nummers wat meer vet te geven, zij hadden op dit album zeker niet misstaan.

Het album werd gemixt door Tommy Newton in de Area 51 studio en op zijn werk valt niet veel aan te merken. Het geluid is helder en fris. Het artwork - dat door door Herve Monjeaud geheel in de stijl van het eerste deel werd getekend – ziet er wederom netjes uit.  ‘Land Of The Free -  Part II’ is in zijn geheel noch een slecht album, noch een meesterwerk maar zal de fan van het powermetal genre niet teleurstellen.

Gamma Ray zal binnenkort door Europa toeren in het kader van de Hellish Rock 2007/2008 Tour als special guest van Helloween, jawel de oude band van Hansen. Inmiddels is al bekend gemaakt dat Hansen samen met Helloween een aantal klassiekers live zal vertolken. Op 7 januari 2008 zullen beide bands Nederland aandoen met één optreden in 013 te Tilburg en drie dagen later op 10 januari zullen beide band neerstrijken in Hof Ter Lo te Antwerpen, het voorprogramma zal verzorgd worden door Axxis.

01. Into The Storm

02. From The Aashes

03. Rising Again