Fu Manchu We Must Obey

Website : Fu Manchu

De Californische stonerband Fu Manchu loopt alweer een behoorlijke tijd mee, het is inmiddels alweer meer dan 12 jaar gelden dat het debuutalbum ‘No One Rides For Free‘ uitkwam. De band behoort dan ook samen met stonerrock legende Kyuss tot de eerste golf van stonerbands uit Californië en is met het album ‘We Must Obey’ ondertussen bij hun tiende release aanbeland. Het album werd onder leiding van zanger/gitarist Scott Hill en producer Andrew Alekel (Weezer, Queens Of The Stone Age) in de Grandmaster Recorders studio te Hollywood opgenomen. Deze studio kreeg in het verleden o.a. al bezoek van Nine Inch Nails, Tool en Black Crowes. Het album kreeg vervolgens werd vervolgens gemixt door Gene Grimaldi in de Oasis Mastering Studio (Velvet Revolver, Pennywise), die het album zijn finishing touch bezorgde.

Het album begint meteen met het groovende titelnummer “We Must Obey”, een heerlijke onvervalste rock song met de nodige zware, van Black Sabbath en Corrosion of Conformity geleende gitaarriffs. Ook de volgende song “Knew It All Along” is van hetzelfde kaliber, knallende riffs, aanstekelijke drumpartijen en gierende gitaarsolo’s. “Let Me Out”, begint met een ultra zware riff om vervolgens binnen enkele seconden over te slaan in een up-tempo rock nummer met de nodige ballen en een spetterende gitaarsolo halverwege het nummer. De band speelt strak en ook de wat schreeuwerige zangpartijen van Scott Hill waarop nogal eens wat kritiek werd geleverd in het verleden zijn prima in orde, luister maar eens naar het nummer “Hung Out To Dry” of “Shake It Loose”. Het album staat verder vol met degelijke, strakke mid en up-tempo doom /stoner rock songs zoals het nummer “Land Of Giants”. Met het slechts anderhalve minuut durende “Between The Lines” heeft de band een redelijk snelle song opgenomen en is daarmee een van mijn favoriete nummers op het album. Het volgende nummer “Lesson” begint met een Hendrix achtig intro, begint wat langzamer maar gaat na enkele ogenblikken toch over een sterke zware doom song. Verder komen we op het album een klassieker van The Cars tegen in de vorm van de cover van het nummer "Moving In Stereo", de band heeft met dit nummer de jaren zeventig sound uitstekend weten vast te leggen. Het album wordt vervolgens afgesloten met de songs “Didn`t Really Try”, met opnieuw zeer degelijk gitaarwerk en de nodige gitaarsolo’s en het wat experimentele “Sensei Vs. Sensei”.

Met ‘We Must Obey’ heeft de band een zeer degelijk album uitgebracht dat het beste werk tot nu toe van de band bevat, producer Andrew Alekel heeft de live sound van de band zeer goed weten vast te leggen en met dit album heeft Fu Manchu opnieuw een stap voorwaarts gemaakt. Het is alleen jammer dat het album slechts net iets meer dan 36 minuten klokt, dat is vandaag de dag toch echt wel aan lage kant. Het album zal op 19 februari via Century Media Records verschijnen.

Verder zal de band binnenkort door Europa toeren, Fu Manchu heeft een ijzersterke live-reputatie en is dan ook een graag geziene gast in de Nederlandse zalen. Fans van band zoals Kyuss, Queens Of The Stone Age en Monster Magnet moeten deze kans zeker niet laten liggen om de band eens live aan het werk te gaan zien.

De data in de Benelux zien er als volgt uit:
23 mei – Effenaar, Eindhoven (NL)
24 mei – Burgerweeshuis, Deventer (NL)