Freedom Call Dimensions

Steamhammer / SPV

Freedom Call

Freedom Call is een Duitse power metal-band, de band werd opgericht in 1998 door zanger Chris Bay en drummer Daniel Zimmermann die tevens werkzaam is bij het Duitse Gamma Ray. De band is 2006 begonnen met het schrijven van hun inmiddels het vijfde officiële studio album en werd grotendeels opgenomen in de FC Studios in Nurenberg, de drumpartijen werden opgenomen in de Area 51 studio te Celle onder leiding van Tommy Newton (Helloween, Kammelot, Victory). Het nieuwe “Dimensions” album zal vanaf 23 april verkrijgbaar zijn via de betere platenboer.

Het album opent met een bombastisch voor een deels gesproken intro in de vorm van de song “Demons Dance“ waarop het volgende “Innocent World“ uit de speakers knalt. Deze song is een echte up-tempo powermetal song dat voorzien is van de nodige cliches zoals de koortjes en de hoge zangpartijen van zanger Chris Bay en wordt verder voorzien van melodieuze refreinen en spetterend gitaarwerk. Ook de volgende song “United Alliance“ tapt uit hetzelfde vaatje, snelle dubbele bass partijen en melodieus gitaarwerk en de hoge zang doen de song vooral aan het snellere werk van landgenoten zoals Edguy en Gamma Ray denken. Verder bevat deze song in het middenstuk ook de nodige Savatage invloeden. De song “Mr. Evil” is een melodieuze mid-tempo song dat meer doet denken aan het oudere stevige werk van Helloween, jammer genoeg is het Duitse accent van zanger Chris Bay hier goed waarneembaar en ook is het begin van deze track erg oubollig. Ook het intro van “Queen Of My World“ bevat enkele Savatage invloeden, echter na een enkele seconden gaat de song al snel over in een up-tempo power metal song die in het straatje ligt van het Italiaanse Rhapsody Of Fire. Verdere uitschieters op het album zijn onder meer de songs “Words Of Endeavour” dat voorzien is van een akoestisch intro waarna de song overgaat in een semi- ballad die zo uit de jaren tachtig had kunnen stammen, het stevige “Blackened Sun“ en het up-tempo en melodieuze “My Dying Paradise“ dat weer bol staat met de nodige invloeden van Gamma Ray en Helloween. Het afsluitende “Far Away” bevat dan opnieuw de nodige Ierse folk invloeden die in het straatje liggen van bands zoals Dropkick Murphys en The Pogues en worden gemixt met de Duitse powermetal polka’s .

Met ‘Dimensions’ heeft de band een uitstekende opvolger afgeleverd van het in 2005 uitgebrachte ‘Circle Of Life’. Het album bevat tevens voldoende afwisseling om te blijven boeien en wat verder opvalt, is de grote spelvreugde van de band. Op de productie valt niet veel op aan te merken, het geluid is zuiver en luchtig. Fans van eerder genoemde bands zoals Helloween, Gamma Ray, en Edguy kunnen het album echter met een gerust hard aanschaffen.

79/100

01. Demons Dance
02. Innocent World