For Selene And Sin Overdosed On You

Mascot Records

Website: For Selena And Sin

In 2004 besloten gitarist Pasi en bassist Teemu om For Selena And Sin op te richten om kalmere, emotionelere muziek te gaan maken met meer pop / rock invloeden dan wat ze tot dan toe gedaan hadden. Al snel werd door toevoeging van Teme op keyboards en Kuha op drums een echte band gevormd. Met Mika als tweede gitarist en Sini als zangeres werden er een aantal songs geschreven en dook men de studio in om de demo ‘Draining’(2005) op te nemen. Met resultaat, de band kreeg direct een contract aangeboden bij Mascot Records.

In 2006 werd nieuw materiaal geschreven en met nieuwe zangeres Annika werden in totaal 10 songs opgenomen voor het eerste volledige album van de band, ‘Overdosed On You’. De opnames duurden bijna een half jaar en kende ups en downs, maar uiteindelijk is het een debuut geworden om trots op te zijn. Hokjesgeest is niet mijn favoriete bezigheid, en het is natuurlijk nogal makkelijk om ze in het hokje ‘female fronted melodic gothic folk rock metal’ te stoppen en met de bekende klassiekers te gaan vergelijken. Als je dan toch per sé wilt weten hoe deze band in vergelijking met Nederlandse schoolvoorbeelden klinkt: denk Within Temptation, Epica én After Forever maar zonder de enorme bombast, Slavische koren, violen uit een doosje en Kazakse fluitisten, maar mét een zangeres die vooral een wat steviger rock-stem heeft dan de klassieke scholing van voornoemde frontvrouwen, sterke songs die niet nodeloos 8 minuten duren of met al te lange intro’s en muzikaal gezien meer stevige rock dan al dan niet efteling-metal.

Wat overblijft is een lekker album met inderdaad melodische rock zonder dat het wanhopig metal probeert te zijn of heel erg langdradig en sprookjesachtig. Recht voor zijn raap dus, maar wel mét hele mooie melodielijnen, muzikaal goed uitgewerkte songs die niet snel vervelen en een zangeres met een van de mooiste stemmen die ik de afgelopen jaren gehoord heb. Helaas wordt er in dit genre ook nogal wat van mindere of zelfs dubieuze kwaliteit geleverd, of klinkt men bewust of onbewust als een lichtere kopie van ál die anderen. Dat is dus gelukkig bij deze Finse band niet het geval. Opener ‘Who's Behind The Door’ laat gelijk duidelijk horen wie er dan wel achter die deur schuilgaat: zoals het een eerste track betaamt knalt dit nummer direct lekker je speakers uit. Gewoon een heerlijk rocknummer, een heldere mix zonder al te veel poespas waarin de gitaren en vooral drums goed doorklinken maar nooit overheersen. En gelukkig maar, want nogmaals de stem van Annika vind ik persoonlijk erg prettig om naar te luisteren. Helder, krachtig zonder te overschreeuwen en met voldoende gevoel.

Zo ontvouwt zich een album waar eigenlijk geen echte uitschieter tussen zit, niet naar boven maar ook zeker niet naar beneden. Zo is ‘Lost Like Dreamers Are’ weer wat kalmer van opbouw (hoor ik daar een voorzichtige grunt?), gaat ‘A Rain Tonight’ soepel en haast onmerkbaar over in ‘Heal’ waar het even wat rustiger wordt maar weer mooi ontplooit. Van ‘Ghost In The Family’ en ‘Jubileum Of My Sorrow ‘ blijven vooral het refrein hangen. Muzikaal gezien is ‘Satellites’ misschien niet heel bijzonder maar ook hier weer valt de stem van Annika in positieve zin op. Ook ‘Million Miles High’ en vooral ‘Draining’ klinken lekker vlot en bieden perspectief om op voort te borduren in de toekomst. Heel begrijpelijk ook dat een platenmaatschappij hier wel wat in zag. Slotnummer ‘Happy New Year’ is een beetje een vreemde eend in de bijt. Nee, gelukkig gaat het hier niet om een ABBA-cover, maar met zo’n sterke zangeres getuigt het wel van lef om met een instrumentaal nummer af te sluiten. Of toch niet? Annika komt aan het einde namelijk nog wel even langs, het was blijkbaar niet genoeg om de lyrics te vermelden, en eerlijk gezegd is mijn Fins ook niet goed genoeg om u de strekking te berichten.

Al met al zijn het tien songs geworden met een kop en een staart, coupletje, refreintje, instrumentaal bruggetje, backing vocal, refreintje enzovoorts. Als ik dan toch een minpuntje moet noemen; soms lijkt het inderdaad of er wat veel geschaafd en gespijkerd is en had het misschien hier en daar een wat rauwer randje mogen hebben, een beetje veilig klinkt het allemaal wel. Maar laten we vooral niet vergeten dat het hier een debuutalbum betreft, en wat mij betreft een van zeer goede kwaliteit, het maakt me zeker nieuwsgierig naar toekomstig werk. En hoewel ze voorlopig alleen in de eigen regio live te zien lijken te zijn ben ik toch wel zeer benieuwd hoe ze live een show neer weten te zetten.

Kortom For Selena and Sin levert met ‘Overdosed on You’ een album af wat ‘echte true metalheads’ gerust links kunnen laten liggen, maar wat alle rock/metal liefhebbers met gevoel voor melodieuze rockmuziek en een zangeres met een heerlijke stem zeker eens moeten gaan luisteren! Bij mij staat hij al een tijdje op repeat.. (Ben Holster)

01. Who's Behind The Door
02. Lost Like Dreamers Are
03. A Rain Tonight