Finntroll Ur Jordens Djup

Website : Finntroll

Wie nu nog nooit van de band Finntroll gehoord heeft, is vermoedelijk een aantal jaar in coma geweest of op verkenning gegaan door de bossen van Borneo. Het Finse trollengebroed is vooral de laatste jaren een van de populairdere bands in de metal-scene geworden door hun kenmerkende mix van humpa-muziek en black metal. Was dit geheel nog een raadselachtige mix op het eerste album, vanaf ‘Jaktens Tid’ en zeker het ‘Nattfodd’-album, was het vooral een groot feest bij deze band. Het was metal, maar iedereen staat swingend en hossend vooraan bij het podium. Vanwege de grote feeststemming was dit vooral iets dat door de jongere generatie omarmd werd, maar ook een groot gedeelte oudere metalheads vielen als een blok voor de band. En nog steeds staat Finntroll garant voor een gezellig feest voor oud en jong. Of het nou een festival betreft, of een gewoone indoor show.

En dan hebben ze nu een nieuw album uit. ‘Ur Jordens Djup’ genaamd, en eigenlijk is de grootste verandering het feit dat hierop niet meer de gezellige dikkerd Wilska te horen is, maar de nieuwe zanger Vreth. Dat is helemaal geen slechte gebeurtenis. Vreth beschikt over een wat hoger stemgeluid dan Wilska, maar weet dit ook prima te gebruiken. Wel merk je dat hij duidelijk een black metal achtergrond heeft, want het lijkt meer daarop dan het diepe gegrom dat Wilska zo kenmerkte.

Verder, hoe zijn de nummers dan? Het eerste wat me eigenlijk opvalt, is dat de humppa-elementen terrein hebben verloren. Het is nog steeds heel erg synthesizer-gedreven, maar de gigantische humppa-madness die in elk nummer wel te vinden was, is wat verdwenen. Hiervoor in de plaats zijn er nummers die qua songwriting goed in elkaar zitten. Maar het duurt even voordat je hoort dat het Finntroll is. Alleen bij de nummers “Korpens Saga”, “Mäktig Här” en “Maktens Spira” hoor je het onmiddellijk. Dat kan je jammer noemen, dat ligt eraan welk gedeelte van Finntrolls muziek je aantrok. Niettemin, ook zonder een overdaad aan humpa is dit album wel een mooi muziekstukje wat het trollengespuis ons voor spiegeld. Het ene nummer zo zwart als de tanden van trollen die al te lang niks gegeten hebben, dan weer een nummer dat je laat opstaan, springen, dansen en feesten. En anders een mooi atmosferisch geheel waarbij het lijkt alsof je in de lucht staart en veldslagen van lang geleden ziet langskomen. Afsluiter “Kvällning” is een akoestisch nummer, met dan een grote hap aan stilte, waarna er nog een vrolijke drankgelag langskomt van een groep trollen. En beter valt dan ook een album van Finntroll niet te eindigen.

Mocht je de vorige albums blind hebben aangeschaft vanwege de feestmuziek, geef dit album dan een kans om op je in te laten werken, en wie weet werkt het zo meteen net zo verslavend. Ben je vooral fan van de muzikale mix die deze lui elke keer produceren, dan kan je blind tot aanschaf overgaan, want ook ‘Ur Jordens Djup’ is weer een prima album geworden. (Thomas van Golen)

Vreth – Vocals
Routa – Guitars
Skrymer – Guitars