Every Time I Die The Big Dirty

Ferret Music / Suburban

Website : Every Time I Die

Op 4 september is het nieuwe Every Time I Die album ‘The Big Dirty’ via Ferret Music uitgekomen en is de opvolger van het in 2005 uitgebrachte ‘Gutter Phenomenon’. Deze metalcore band uit Buffalo, New York werd ergens in de winter van 1998 opgericht, naast de metalcore weet de band ook invloeden van southern rock in hun sound te vermengen. Onlangs toerde de band nog in het kader van de Sounds of the Underground tour door de VS, samen met bands als GWAR, Shadows Fall, Job For A Cowboy, Chimaira, Darkest Hour, The Devil Wears Prada, Amon Amarth en Goatwhore.

Het album opent met het overdonderde “No Son Of Mine” met enkele brute riffs die elkaar is snel tempo opvolgen van gitaristen Jordan Buckley en Andy Williams, de song wordt daarna gevolgd door het snelle “Pigs Is Pigs”. Verdere uitschieters op het album zijn dan toch wel de snellere songs zoals “Rebel Without Applause” en afsluiter “Imitation Is The Sincerest Form Of Battery“. Voorzien van vele breaks en schreeuwerige vocalen van zanger Keith Buckley. De song “Cities And Years” is een van de hardste en bruutste op het album, en “Leatherneck” wordt zeer divers gebracht door zanger Keith. Tijdens de songs “We'rewolf” sijpelen dan de Southern rock invloeden weer behoorlijk door. De achtergrondzangpartijen van “Inrihab” worden verzorgd door Dallas Green van de band Alexisonfire en tijdens deze song zijn zelfs enkele jaren tachtig rock invloeden waarneembaar waardoor het album een aangename afwisseling kent.

Opvallendste van het album is dat alle twaalf songs zo rond de twee a drie minuten klokken met uitzondering van “Inrihab” die net iets langer duurt dan vier minuten. Echter met hun vierde album ‘The Big Dirty’ heeft Every Time I Die een afwisselend en volwassen album weten af te leveren. Het album werd geproduceerd door Steve Evetts (Saves The Day, The Dillinger Escape Plan) en is verder dik in orde, het geluid is zeer vet en helder en blijft volledig overeind ook als het volume wat omhoog geschroefd wordt. Liefhebber van bands zoals Sick Of It All moeten dit album dan ook zeker eens beluisteren.

01. No Son Of Mine
02. Pigs Is Pigs
03. Leatherneck