Engel Absolute Design

Steamhammer / SPV

Website: Engel

Eind september ging de Europese Tour van Dimmu Borgir met special Guest Amon Amarth van start, als opener deze tour zou het Deense Hatesphere fungeren echter de band zag zanger Jacob Bredahl een week voor aanvang van deze toer vertrekken en was hierdoor genoodzaakt af te haken. Enkele dagen voor aanvang werd echter een vervanger gevonden in de vorm van het uit Zweden afkomstige Engel. Deze band werd opgericht door voormalig In Flames gitarist Niclas Engelin en wordt verder aangevuld met gitarist Marcus Sunesson (The Crown) en zanger Mangan Klavborn. De drumpartijen worden verzorgd door Mojjo (ex-Lord Belial) en verder heeft de band ex-Evergrey bassist Michael Hakansson ingelijfd om de band compleet te maken.

De band, die als basis Gotenburg heeft, weet op het album zowat alle Scandinavische invloeden te mixen zoals melodieuze death, moderne metalcore en atmosferische klanken die voorzien worden van rauwe, agressieve zang. Het geheel wordt vervolgens afgemaakt met cleane en heldere vocalen waardoor de songs een groovend en melodieus geheel vormen. Opener “In Splendour” is daar een goed voorbeeld van en ook het volgende “Casket Closing” is een sterke song met sterke riffs en een stevige sound. Ook de rest van het album bedient zich van dezelfde ingrediënten, luister maar eens naar sterke songs zoals “Hurricane Season” of het stevige “Propaganda”. Wat verder opvalt, is dat op het eerste deel van het album een aantal hardere songs staan en ik moet toegeven deze bevallen mij een stuk beter dan bijvoorbeeld het melodieuze “The Paraclete” dat voor het grootste deel van de song voorzien wordt van cleane zangpartijen. Tijdens het volgende “Scyth” gaan de zangpartijen weer meer de schreeuwerige metalcore kant op maar worden dan weer wel afgewisseld met cleane stukken Verdere uitschieters die we dan nog op het album tegenkomen zijn dan nog de songs “Trial & Error“ en het snelle “Calling Out” dat is voorzien van een wel erg herkenbaar basloopje. Het album wordt vervolgens afgesloten met het metalcore getinte “Seven Ends”.

Engel heeft met ‘Absolute Design’ een zeer degelijk, groovend, melodieus en pakkend debuutalbum afgeleverd. De songs zijn verder afwisselend genoeg om te blijven boeien, maar hierdoor blijven ze maar moeilijk hangen. Dit album is echter muzikaal natuurlijk wel van absolute klasse en fans van bands zoals In Flames en van de Gothenburg sound zullen dit album dan ook best kunnen waarderen. Het album werd opgenomen en gemixt onder leiding van Anders Friden van In Flames, deze werd bijgestaan door producer Daniel Bergstrand (Meshuggah, In Flames), beide heren hebben het album van een heldere en frisse sound voorzien.

Verder zal de band binnenkort opnieuw in ons land te zien zijn als support van Atreyu en Still Remains op woensdag 21 november in de Effenaar te Eindhoven.

01. In Splendour
02. Casket Closing