Endstille Enstilles Reich

Regain Records / Suburban

Website : Endstille

De eerste keer dat ik Endstille's tweede cd 'Fruhlingserwache' zag liggen, vroeg ik me even af of ik niet plotseling tegen een wat ideologisch foute black metal band was aangelopen. Na wat nazoeken op internet bleek dit allesbehalve het geval te zijn. Endstille heeft een grote fascinatie voor alles wat met oorlog te maken heeft, maar heeft niks met ideologie te doen. Toch weer prettig om te weten, en zo kon ik met een gerust hart genieten van deze Duitse band.

Vanaf het bovengenoemde album begon de bekendheid van Endstille flink toe te nemen, wat ervoor zorgde dat ze twee albums en ook twee jaar later inmiddels alle grote Europese festivals wel plat gespeeld hadden. Denk aan een (helaas door technische problemen geplaagd) optreden op Wacken, maar ook Party San en Summer Breeze werden platgewalst. Na het laatste album ‘Dominanz’ is er een label-ruil geweest, want Endstille staat nu inmiddels onder contract bij Regain Records, in plaats van Twilight-Vertrieb.

Endstille speelt alles verschroeiende black metal. Denk aan 'Panzer Division’ van Marduk alleen dan zonder de goede productie. Niet dat de productie bij Endstille (en zeker deze laatste cd) slecht is, hij is echter niet zo gepolijst als Marduk's snelheidsmonster. Maar vol het gas indrukken komt ook bij Endstille voor. Daaromheen spelen de gitaren herkenbare riffjes, waardoor de nummers na twee minuten niet verzanden in repetitieve muziek. Ook zitten er in nummers nog wel een aantal tempo-wisselingen. Niet spectaculair, voornamelijk vaak qua drums, aangezien Endstille ook weet dat alleen maar blastbeats op den duur wat monotoon wordt. En zelfs in nummers zoals “Vorwärts (Sturmangriff II)” en het afsluitende “Endstille (Realität)” is er toch een dusdanig langzamer tempo. Maar ook in de nummers zelf zit er variatie in zowel het gitaarwerk als drumwerk.

Niettemin blijft Endstille allesbehalve toegankelijke muziek. Waarschijnlijk alleen de mensen die van een vurig potje black metal houden zullen deze cd met open armen begroeten. Voor alle andere mensen is dit vermoedelijk te hard, en lijkt het dan nog teveel op elkaar. Wat echter niet wegneemt dat Endstille weer een prima plaat aflevert, precies in hetzelfde straatje als de vorige platen. Maar dat willen de fans dan ook, en die zijn dan prima op hun wenken bedient met Endstille’s Reich. (Thomas van Golen)

Iblis – Vocals
Cruor – Bass
L.Wachtfels - Guitar