Dreamland Eye For An Eye

Dockyard 1

Website : Dreamland

Dreamland is een voortzetting is van de band Infinity, een Zweedse powermetal band die muziek maakt die in het straatje ligt van bands zoals Dragonland, Nocturnal Rites, Brainstorm en Dreamtale. ‘Eye For An Eye’ is de opvolger van het uit 2005 stammende debuutalbum ‘Future’s Calling’. Dit tweede album van de band zal op 26 februari via Dockyard 1 uitkomen.

Het album knalt meteen in huis met het titelnummer “Eye For An Eye”, een degelijke mid-tempo powermetal song met uitstekend solo gitaarwerk van beide gitaristen. Het tweede nummer op het album; “Carousel Of Pain” is een up-tempo song, met snelle dubbele bassdrums, pompende baspartijen en de nodige hoge uithalen (die hij overigens moeiteloos lijkt te halen) van zanger Jake E . Het volgende “Reverse Deny” is dan een wat langzamere song met de nodige meezingkoortjes dat we kennen van mede strijders zoals Hammerfall. Ook de volgende songs “Secret Signs” en “Chosen Ones ” zijn krachtige up-tempo powermetal songs die in het straatje liggen van bands zoals Dokken en Dream Evil. Vooral de krachtige, heldere en zuivere zangpartijen van Jake E vallen in positieve zin op, maar ook het drumwerk van nieuwkomer Jesse Lindskog, die in het dagelijkse leven ook bij de band Dragonland werkzaam is, is met de nodige perfectie ingespeeld. Met “Spread Your Wings” zijn we aanbeland bij de eerste semi-ballad op het album, waarna de band verder gaat met het soortgelijke “Shadows Of The Night”, voorzien van catchy refreintjes, diversen uitstekende solo’s en enkele heavy gitaarriffs. De nummers “Children Of Tomorrow” en “Forever And Ever“ zijn dan weer stuwende mid-tempo song, met opnieuw de nodige meezing refreintjes in de stijl van Hammerfall en consorten. Ook de ritmesectie staat als een huis, luister maar eens naar het verrassende zeer sterke “Revolution In Paradise”, dat voorzien is van sterke zanglijnen en een krachtig refrein en een bijna gruntende Jake E dat dit uitstekende album afsluit.

Met ‘Eye For An Eye’ heeft Dreamland een degelijk traditioneel powermetal met de nodige moderne, melodieuze invloeden afgeleverd. Het album is geproduceerd door niemand minder dan Andy La Rocque die we kennen van zijn werk met o.a. King Diamond en de productie van de zangpartijen was in handen van Joacim Cans van Hammerfall. Het album is voorzien van een heldere en zuivere mix, fans die de muziek van power-metal bands zoals Hammerfall, Nocturnal Rites en Dragonland wel zien zitten moeten zeker de moeite nemen om het album eens te beluisteren, ondanks dat Dreamland hier geen bijzonder origineel album heeft afgeleverd mag deze release er zeker zijn.

01. Eye For An Eye
02. Carousel Of Pain
03. Reverse Deny