Dominici O3 A Trilogy - part 2

InsideOut Music

Website : Dominici

Op 26 februari komt het nieuwe Dominici album ‘O3 A Trilogy - Part 2’ uit via InsideOut Music, het album is een vervolg op het in 2005 verschenen ‘Part 1’. Dominici is de band van zanger Charlie Dominici die in een ver verleden nog bij progressieve metal band Dream Theater zong op het debuutalbum ‘When Dream and Day Unite’ dat werd opgenomen in 1989. Charlie bracht in 2005 zijn solo album ‘O3, A Trilogy – Part 1’ uit, op 26 februari aanstaande zal de opvolger ‘O3, A Trilogy – Part 2’ uitkomen. Deel drie zal in een later stadium uitkomen.

De eerste song, getiteld “The Monster” is een ruim acht minuten durende instrumentale song die in de stijl ligt van Dream Theater waarmee de band meteen een visite kaartje afgeeft. De song bestaat naast een aantal op de voorgrond liggende piano en keyboardpartijen tevens uit een aantal prachtige gitaarpartijen met spetterende gitaarsolo’s . Het verhaal vervolgt daarna zijn weg met het overtuigende up-tempo nummer “Nowhere To Hide”, de rustige zangpartijen van Charlie Dominici worden uitstekend gezongen, wat verder opvalt aan dit nummer is het spetterende gitaarwerk en de gierende solo’s van gitarist Brian Maillard. Vervolgens krijgen we dan het emotionele, ingetogen “Captured” voorgeschoteld, waarna het we het krachtige nummer “Greed, The Evil Seed” te verwerken krijgen. “School Of Pain” begint dan nog wat rustig maar gaat al snel over in een stevige song met hakkend gitaarwerk, de zangpartijen van Charlie doen me hier wel wat aan het oudere werk van Queenryche denken. De band weet ook tijdens de volgende songs zijn instrumenten uitstekend te beheersen, luister maar eens naar het snelle “The Calling”, maar ook de rest van de songs zitten vol met boordevol prachtige gitaar en keyboardsolo’s en piano intermezzo’s zoals het openingstuk van het ingetogen “The Real Life”. Het hierop volgende nummer “The Cop” is dan weer een up-tempo song die dan weer wat meer de richting van de power metal opgaat. Het album sluit hierna af met het nummer “A New Hope”, een uitgesponnen song met hakkende gitaren, enkele rustige passages, uitstekend gitaarwerk, het nummer is opnieuw een klasse apart waarbij de aanzet wordt gemaakt naar deel drie van de trilogie. De composities van de songs op het hele album zitten verder zeer goed in elkaar, het enige minpuntje is dat de invloeden van Dream Theater er wel dik bovenop liggen, maar dit is verder niet echt storend.

Op de productie van het album valt verder niets aan te merken, met heeft ‘O3 A Trilogy - Part 2’ heeft Dominici mijn inziens een zeer degelijk progressief, symfonisch en modern album afgeleverd dat zich kan meten met de betere bands in het genre. Fans van bands zoals Dream Theater (met name uit de beginperiode), maar ook van Fates Warning, Queenryche en Symphony X is dit album verplichte kost, klasse!!!

Tracklist :
01. The Monster
02. Nowhere To Hide