Die Krupps Too Much History Vol.2 The Metal Years

Soulfood / Suburban

Website: Die Krupps

Samen met Front 242 word de Duitse band Die Krupps gezien als een van de uitvinders van het Electronic Body Music genre dat gekenmerkt word door de dichte elektronische geluidsmuur en ook door zijn wrange diepe verankerde uitvoeringen. De band wordt in 1991 opgericht door het duo, bestaande uit zanger, gitarist, keyboardspeler en spreekbuis Jurgen Engler, voormalig bandlid van de Duitse punkband Male en ex-Propaganda bandlid Ralf Dorper. De bandnaam is afkomstig van de Krupp familie, een van de belangrijkste vooroorlogse industriële families, met een anti nazi reputatie, de naam werd overigens gekozen door de connectie met het industriële.

Op de eerste drie albums ’Stahlwerksinfonie’ (1981), ‘Volle Kraft Voraus’ (1984) en ‘Entering The Arena’ (1984) verfijnt de band zijn lyrische koude op synthesizers gebaseerde geluid. Vanaf het midden van de jaren 80 doet de band het rustig aan en het zal ook dan tot 1992 duren voordat de stilte wordt verbroken door middel van de release van het album ‘I’. Hierop wordt duidelijk wat de band de acht voorgaande jaren heeft uitgevoerd, de band heeft overduidelijk geluisterd naar Metallica en nog een aantal grondleggers van de metal scène waarop in 1992 het album ‘A Tribute To Metallica’ uitkomt waarmee de band hun stijl verlegt naar meer metal gerichte songs met duidelijk aanwezige gitaren. Hiermee weet de band zowel een hardrock publiek aan te spreken, maar blijft ook de fans van de elektronische muziek trouw. In 1993 komt verschijnt het album ‘II - The Final Option’, waarop oprichters Engler en Dorper worden bijgestaan door ex-Heathen gitarist Lee Altus en drummer Darren Minter, deze release wordt een jaar later gevolgd door ‘The Final Mixes’. Op dit album wordt de band bijgestaan door artiesten zoals Sisters of Mercy's Andrew Eldritch, Nitzer Ebb's Julian Beeston, Gunshot en Jim Martin van Faith No More. Een later verschijnt dan het album ‘III - Odyssey Of The Mind’ waarop de band verder wegdrijft van zijn elektronische roots. Na het uitbrengen van het zware door metal beïnvloede album ‘Paradise Now’ in 1997 houd de band het voor gezien. Jürgen Engler probeert het nog even met zijn project DKay.com en brengt hiermee twee albums uit. In de zomer van 2005 duiken de geruchten echter op dat de band ter gelegenheid van het 25 jarige jubileum van de band enkele reünie shows zal verzorgen zo was de band in 2006 te zien op het Belgische Graspop festival.

Nu ligt er dan uiteindelijk een compleet overzicht in de winkels ter gelegenheid van het vijfentwintigste jubileum van de band. Het werkje heeft de titel ‘Too Much History’ meegekregen en is opgedeeld in twee schijfjes die elk afzonderlijk van elkaar te koop zijn. Het eerste album, dat de titel ‘Too Much History Vol. 1 The Electro Years’ draagt bevat voornamelijk de oudere industriële electro getinte songs en het tweede schijfje heef heel toepasselijk de titel ‘Too Much History Vol. 2 The Metal Years’ meegekregen. Voor de liefhebber is er tevens een speciale uitgave verschenen met beide albums en een uitgebreid boekwerk. Omdat ik alleen het tweede deel heb ontvangen zal ik me met deze review daarom ook tot deze release beperken.

De band nam voor beide releases alle songs opnieuw op en deel twee bevat een aantal zeer sterke songs zoals opener “Metal Machine Music”, “To The Hilt’, “Bloodsuckers” en “Isolation”. Verder komen we nog de uitstekende songs “Black Beauty White Heat” en “The Dawning Of Doom”, waarop goed hoorbaar is waar een band als Korn de mosterd heeft gehaald. Het album bevat echter ook enkele missers zoals de matige en poppy songs “Crossfire” en “Odyssey Of The Mind”. Het album bevat tevens twee nieuwe song en dat is op zich al heel bijzonder omdat de band de laatste tien jaar geen nieuw materiaal heeft opgenomen. De eerste song is de Pop Will Eat Itself cover ‘Ich Bin Ein Ausländer’ en het tweede nieuwe nummer is het afsluitende “The Great Divide”, dat sterk beïnvloed is door Arabische invloeden en is verder voorzien van de straffe beats en vette gitaarpartijen.

Voor degene die de band nog niet kent en wel eens wat ander wil haalt met deze verzamelaar een zeer gedegen overzicht van de band in huis. Het enige minpunt is dat het erg moeilijk is om een compleet overzicht weet te geven van de lange geschiedenis van de band. Om et geheel compleet te maken had men dan ook niet twee maar zeker vier albums nodig gehad. De echte fan dan ook al veel materiaal in huis hebben en schiet niet veel op met deze release, het enige voordeel is dat de band de songs opnieuw opnam en daardoor de opname kwaliteit een stuk verbeterd is ten opzichte van het oudere materiaal. Tevens zou de band ook voldoende video materiaal in de kast moeten hebben liggen waarop met gemak een bonus DVD gevuld had kunnen worden.

Too Much History - Vol. 1 'The Electro Years'
01. Machineries Of Joy
02. Für einen Augenblick