De/Vision Noob

Drakkar Records / Suburban

Website : De/Vision

De/Vision werd in 1988 opgericht en maakt in die tijd voornamelijk electro-pop, in die tijd bestond de band nog uit vier personen maar gedurende de jaren 90 gaat de band een meer experimentele koers varen en gaat de band als duo verder. Tot op de dag van vandaag bestaat de band dan ook nog steeds uit Steffen Keth en Thomas Adam die na hun experimentele fase opnieuw de richting van de electro-pop zijn ingeslagen die in het straatje ligt van bands zoals Depeche Mode. Afgelopen 24 augustus kwam het nieuwe album van de band uit getiteld ‘Noob’ en werd geproduceerd door het producers duo Shumann & Bach die na de opname van de song “Love Will Find A Way” in 2006 voor het ‘Best of.. ‘ album de job voor deze nieuwe release in de wacht wisten te slepen. De titel is overigens afkomstig uit het computergames jargon en staat voor onervaren speler of groentje waarmee beide producers worden aangeduid.

Het album opent met het sterke “What You Deserve”, een song met waar opnieuw de Depreche Mode invloeden dik bovenop liggen. De song “Life Is Suffering” kent dan wel weer behoorlijk wat jaren tachtig en ook in de rest van de songs zijn hier en daar nog wel wat dance invloeden waarneembaar. Ook kent het album enkele rustige songs in de vorm van “See What I See” en “Deep Blue”. Verdere uitschieters op het album zijn dan wel de songs “Obsolete”, “Death Of Me”, “Living Fast Dying Young” en afsluiter “What It Feels Like”.

De band bestaat inmiddels zo’n twintig jaar en heeft in die tijd tien studio albums en bijna net zoveel remix en live albums en een ontelbaar aantal singles en EP’s uitgebracht. De songs zitten dan ook behoorlijk in elkaar maar de originaliteitprijs verdient het allemaal niet omdat De/Vision wel heel erg tegen het geluid van Depeche Mode aanligt. Voor fans van het vertrouwde jaren tachtig electric pop, new wave geluid van bands zoals het eerder genoemde Depeche Mode maar ook van groepen zoals Camouflage, Dave Gahan en VNV Nation is dit verplichte kost.

01. What You Deserve
02. Obsolete
03. Nine Lives