Devin Townsend Ziltoid The Omniscient

InsideOut Music

Website: Devin Townsend

De uit Vancouver, Canada afkomstige zanger/gitarist Devin Townsend heeft afgelopen 21 mei zijn nieuwste creatie ‘Ziltoid The Omniscient’ op de mensheid losgelaten. Op dit album heeft Devin alle muziek zelf geschreven, ingespeeld en gezongen, voor de drumpartijen heeft Devin alles zelf geprogrammeerd met de “Drumkit from Hell” software die werd ontwikkeld door Tomas Haake van Meshuggah.

Devin Townsend werd bekend toen hij als 19-jarige te horen op het album ‘Sex And Religion’ van Steve Vai. Daarna startte hij zijn eigen band, Strapping Young Lad (SYL), een agressieve, snelle thrash metal band met industrial-invloeden en teksten over woede, vervreemding, haat en frustraties. Om muziek te maken die niet in de stijl van Strapping Young Lad paste, bracht Devin Townsend een reeks eigenzinnige solo-albums uit, waarvoor hij alle muziek zelf schreef en de productie voor een groot deel op zich nam. De muziek van Devin Townsend reflecteert zijn persoonlijkheid: Strapping Young Lad is agressief, snel en hard, terwijl zijn solo-albums in de vorm van de Ocean Machine, Infinity, Physicist en Tera van het muzikale genie en brein achter de band Devin Townsend rustiger en sfeervoller zijn. Kenmerkend voor Devin Townsend's muziek is het volle geluid, dat hij bereikt door verschillende geluidslagen over elkaar te leggen en de verschillende stijlen, van snelle thrash metal tot progressieve metal en melodische rock, met invloeden uit jazz, blues, progressieve rock, industrial en symfonische rock.

De CD is, zoals gezegd, een solo album en zal dus uitkomen onder de noemer Devin Townsend Presents Ziltoid The Omniscient’ waarop Devin alle vocalen, gitaren, basgitaren, keyboards én drums voor zijn rekening, en ook de productie en het mixen heeft hij in eigen hand gehouden. Wat betreft het verhaal van dit conceptalbum, Ziltoid, het vierdimensionale buitenaardse wezen is naar de planeet aarde gekomen voor “The most ultimate cup of coffee” en anders zal de aarde worden aangevallen en vernietigd. Na het sinistere intro waarbij Ziltoid ons commandeert om hem de beste kop zwarte koffie van de aarde te brengen opent het album met de song “By Your Command” voorzien van enkele brute riffs die in het straatje van Strapping Young Lad liggen, ook de volgende song “Ziltoidia Attaxx!” is een harde, strakke metal song met snoeiharde riffs en vette dubbele basdrums. Het album gaat vervolgens verder met het bombastische ‘Solar Winds’, waar Devin ons trakteert op wat meer melodie, ook de song “Hyperdrive” is een klassieke Devin Townsend song met rustige vocalen en softe gitaarpartijen. Gedurende het album wordt het verhaal duidelijk gemaakt door middel van de gesproken teksten tussen de songs door waardoor het album niet alleen enorm gevarieerd is geworden maar ook erg grappig. Ook tijdens de volgende songs weet Devin progressieve invloeden samen te smelten met harde melodieuze industriële heavy metal, daarbij worden de songs voorzien van theatrale en bombastische passages. Het album bevat dan ook de nodige hoogtepunten, luister maar eens naar de songs “Planet Smasher“ of “Color Your World“ waar de heer Townsend meer dan eens bewijst de meest extreme, maar ook de melodieuze muzieksoorten uitstekend te beheersen. Tijdens de laatste track “Tall Latté” volgt dan uiteindelijk de ontknoping van het hele verhaal, maar dat moet je zeker eens zelf gaan beluisteren.

De productie op het album is verder uitstekend de vele lagen passen perfect op elkaar, maar dat mag dan ook wel met de jarenlange ervaring van Devin zelf en ondanks dat de drums volledig geprogrammeerd zijn klinken deze toch erg vet en natuurgetrouw. De cover op het album doet wat denken aan de foute jaren vijftig science fiction B-films. Verder zullen er diversen videoclip worden uitgebracht om zo het thema wat meer kleur te geven Met “Ziltoid The Omniscient” heeft Devin opnieuw een sterk album afgeleverd, fans van zijn voorgaande werk kunnen dit album dan ook met een gerust hart aanschaffen, dit album is dan eigenlijk ook voor iedere heavy metal fan verplichte aanschaf, klasse!!!

Verder heeft Devin Townsend drie nieuwe nummers online gezet op de “Ziltoid The Omniscient” MySpace pagina. De nummers “ZTO”, “By Your Command” en “Hyperdrive” kun je hier beluisteren. http://www.myspace.com/ziltoidtheomniscient

01. ZTO
02. By Your Command
03. Ziltoidia Attaxx!