Devian Ninewinged Serpent

Website : Devian

Na 8 jaar zijn strot vernietigen voor Satan en Marduk, werd Legion uit Marduk gezet. Al snel besloot hij een nieuwe band te vormen, onder de noemer Elizium, deze naam werd uiteindelijk omgedoopt tot Devian, en heeft ook oud-Marduk drummer Emil Dragutinovic zich bij hem aangesloten. Samen met gitaristen Joinus en Markus Lundberg uit Sargatanas Reign, en bassist Tomas Nilsson werd het eerste album opgenomen, getiteld Ninewinged Serpent. Opgenomen werd er in de Art Decay Studio met producer Richard Kottelin. Geen onbekende, aangezien de beste man al eens had samengewerkt met Emil Dragutinovic tijdens het opnemen van 'Revocation', de laatste plaat van Emil's andere band The Legion. Vervolgens werd er afgereisd naar Fredrik Nordström en zijn Fredman Studio (bands als Arch Enemy en Dimmu Borgir bivakkeren hier ook wel eens) alwaar er gemixed werd. De mastering uiteindelijk werd gedaan door Peter in The Betou, waarna het artwork van de cd verzorgd kon worden door Seth (bekend van Paradise Lost, Soilwork en Old Man's Child). In Europa komt de cd op 22 Oktober uit via Century Media. Dat was de poespas eromheen, nu de muziek.

Wie verwacht dat Devian in het straatje van Marduk ligt, komt bedrogen uit. Devian speelt een degelijke, ietwat melodische kruisbestuiving tussen black en death metal. Wat het inhoudt? Wel veel double-bass, maar geen blastbeats. Lage gitaren, die echter vaak melodisch uit de hoek komen. En Legion die erg duidelijk zingt, zeker ook langzaam genoeg om alles duidelijk te verstaan. Het merendeel van de nummers klokt rond de vier minuten of zelfs meer, met “Gemini Is The Snake” als uitschieter (6 minuut 35). Het nummer begint dan ook met een instrumenteel intro en wisselt gedurende de resterende 6 minuten tussen langzaam beukend en snel, om daarna verder te gaan in een solo-gedeelte met jankende gitaren. Dit is kenmerkend voor eigenlijk de hele cd. De nummers zijn qua opbouw duidelijk goed uitgekozen, zodat geen enkel nummer te betrappen is op saaie gedeelten die net te lang duren. De riffjes zijn niet heel standaard en daarom kunnen sommige coupletten zich prima ontwikkelen. Is er net even flink gas gegeven (zoals bijvoorbeeld in “Remnant Song” of “Instigator”), volgt er een wat rustiger stuk. En vice versa. Of zoals in het al eerder genoemde “Remnant Song”, hoge gitaarlijnen, waar Legion overheen “No one will save us” schreeuwt. Mooi.

Tekstueel gezien is Legion niet doorgegaan in de lijn van uber-blasfemie die bij Marduk wel te vinden was. De teksten zijn meer filosofisch en meer algemeen nihilistischer van aard geworden, wat goed is want één Marduk is genoeg. Het houdt zeker ook de muziek wat frisser. Het is goed om te horen dat na 8 jaar 'christraping black metal' Legion nog steeds zijn rauwe strot over heeft. Die ook gezonder klinkt dan op de laatste paar tours van Marduk.

Hoewel Devian misschien nog praktisch niet bekend is, is het wel een band die potentie heeft. Hun melodische mix van death en black zou in principe liefhebbers uit beide genres kunnen aanspreken. Af en toe doet de muziek een klein beetje gelijken op collega-zweden Nafglar, en die zitten ook in de lift qua aandacht en populariteit. Dus voor Devian zou het ook moeten kunnen. Met ‘Ninewinged Serpent’ heeft de band een prima album afgeleverd. Het zal allesbehalve een klassieker worden, daarvoor staan er niet duidelijk memorabele nummers op, maar het is zeker een waardig begin van de band. (Thomas van Golen)

Devian are:
Legion – Vocals
Joinus – Lead and Rhythm Guitars